Raynauds fenomen

Jaha, nu vet jag äntligen vad mina vita fingrar och tår kallas; raynauds fenomen.
Doktorn sa att jag heller inte får bära några ringar på fingrarna, eftersom fingrarna kan svullna när känseln kommer tillbaka. Tyckte inte alls det kändes kul att höra. Kändes precis som om det är något omedvetet i görningen, som talar om att jag inte får till exempel förlova mig.

Lite trist, men doktorn sa även att det skulle avta med åren, vilket jag innerligt hoppas att det gör.
Eftersom det är ganska obehagligt när jag tappar känseln i fingrarna och fryser. Det tar trots allt ett tag innan känseln och blodet återvänder till fingrarna.

Livet är inte lätt..

Kommentarer:

1 Fredrik:

Hua.... Det lät inte som nån höjdare men bra att få veta vad det är iallafall...



Vet du om det är nåt vanligt förekommande eller om det är nåt ovanligt?

2 Marika:

Det är väldigt vanligt hos unga kvinnor, enligt vad doktorn sa, så det är inget ovanligt direkt..

Kommentera här: