En vändning..

Teori idag, vi gick igenom säkerhetskontrollen samt lite snabbt om funktionsbeskrivningen av de olika delarna till den utökade säkerhetskontrollen.
Vi fick sluta lite tidigare och det var fyra stycken i klassen som skulle köra på eftermiddagen. Det slutade med att jag fick äran att köra idag istället för imorgon. Så de delade in oss i tre grupper, två i varje bil plus lärarna.

Körningen gick mycket bättre idag, fick Gjert som lärare och det gick kanoners. Visst en liten växel miss blev det, från 3:an till 2:an. Har kört lite Scania så det är inte konstigt att växlingen blev lite knas, men det var bara till å ta det lugnt och hålla tungan rätt i mun så löste det sig.
Skam för den som ger sig.

Väl tillbaka på skolan så skulle lastbilarna städas ur ordentligt. Jag fick tag på högtryckstvätten och spolade av mattorna, Gjert retades lite också, men när jag har en högtryckstvätts "pistol" i handen då ska han passa sig. Kan säga att han smet kvickt som attan in i bakom porten.

Den lastbilen jag hade fått i uppgift att städa, AZG, har en fungerande radio. Tyvärr lyckades den inte hitta någon mottagningen på musik-kanalerna så det fick bli P3.

Så här fin blev dammtrasen när jag torkade av instrumentbrädan i lastbilen!

smuts

För att inte tala om hur vattnet såg ut när jag var färdig!

smuts

När vi väl var klara begav vi oss av hemåt och jag kan säga att jag såg mycket på vägen hem. Hamnade bakom en Polsk lastbilen som låg i ca 80 hm/h, så jag beslöt mig för att ligga kvar bakom, då det är bensin snålt att köra långsammare.
Hur som helst så var klockan runt 16, så det var lite trafik och det var inte alla som ville ligga bakom en lastbil i 80 km/h på en 90-väg.

Så de körde ikapp och låg nära som tusan i arslet på min bil innan de dundrade om. Tack och lov höll jag god marginal till lastbilen.
Det var när en silvrig Mercedes kom ifatt mig, som jag började ana att det skulle bli en tokig omkörning. För bilen hade inga lysen på när den kom ifatt mig så jag höll på att missa den i backspegeln. Vidare hade den en väldigt bred släpkärra på hängd bakom, och stundtals låg Mercedesen väldigt nära kantlinjen. Vart tror ni däcken på kärran befann sig då? Jo, nästan ute i diket.

Knepigt nog låg den kvar nära bakom min bil en bra stund trots fina raksträckor, och det var först när det började regna som dumheterna började.
Först kom en svensk som hade eld i baken, och så hade den här Mercedesen på, dock hann den inte om lastbilen, utan fastnade mellan mig och lastbilen.

Det var i Bor som den här bilen började irritera mig på allvar. Jag hade bestämt långt innan att jag skulle ligga kvar efter lastbilen av en principsak för att bevisa att man behöver inte stressa för att komma fram.

idiot

Men hur som helst, när Mercedesen låg bakom lastbilen så gick den ut långt i motsatt körbana för att kolla om det kom någon. Hallå eller, håll avståndet från lastbilen så ser du bättre!
När vi kom in i Bor och i 30-området så tänkte jag att bilen skulle lugna sig och ligga kvar bakom lastbilen, men icke sa nicke. Gick ut i motsatt körbana och markerade att den ville köra om på 30-sträcka förbi skola/dagis när det dessutom kommer mötande trafik!

Jag blev måttligt irriterad och blinkade med helljuset för att tala om att han kunde banne mig vänta tills vi är utanför samhället igen. Det finns liksom inte en chans att köra om när det är "rusningstrafik" i ett samhälle. Jisses säger jag bara.

idiot

När vi väl hade lämnat Bor så var den här bilen ute och kollade om det var fritt. Var lite otäckt, särskilt med tanke på att det kommer en mötande lastbil i bilden ovan. Tittade inte så noga när jag tog bilderna, så de blev som det blev. Hade min uppmärksamhet på vägen istället.

Var faktiskt väldigt skönt när den här jäkla bilen äntligen kört om så det blev lugnt igen. Kan lugnt säga att han körde för fort, då det är 80 km/h med släp gäller även utländska chaufförer.

Jag kom hem hel och hållen och hade lyckats få ner bilen till att dra 0.78 liter/milen. Kändes riktigt bra, speciellt när sambon brukar klaga på att det brukar ligga närmare litern då min högerfot har en tendens till att bli lite tung.
Måste erkänna att min körstil har ändrats sedan jag började köra lastbil. Växlar mycket lugnare även på personbilen, planerar inför rondeller och korsningar. Det har påverkat på ett positivt plan, vilket är mycket bra.

Imorrn väntar mer praktik på Västbo med Ronny, ska bli spännande att se vart vi kommer att åka imorgon.

Kommentera här: