Att vara ful

Jag har aldrig orkat bry mig om hur jag ser ut och speciellt på vintern så träder det fula fram tydligare. Då finns det ingen sol som hjälper till att hålla dom i schack - dom fula finnarna.

Dom är över allt, ansiktet, öronen, håret, halsen, ryggen och ibland på andra ställen. Ofta är det den snälla typen, som bara blir gul och inte gör ont, men sen får jag dom som gör ont också. Stora röda fula saker, oftast på ryggen men de dyker upp då och då i ansiktet.
Det som gör ont med dom brukar försvinna om man lyckas klämma ut allt var från dom, men det är oftast lättare sagt än gjort.

På sommarhalvåret kan jag hålla dom i bukt, men under vintern lever jag i ett dilemma. Försöker jag få bot med dom, torkar min hud och blir fnasig och gör ont för det istället. Smörjer jag då in mig så får finnarna nytt liv tycks det.

Jag har levt länge med att vara ful och försökt intala mig själv att det inte är utsidan som räknas, men ibland när en spegelbild visas är det svårt att låta bli att glömma bort hur utsidan faktiskt ser ut.
Det är också svårt att låta bli att jämföra sig med dom som ser bättre ut och bli lite avundsjuk, men å andra sidan kan man inte rå för hur ens kropp är skapt med dess defekter och skönhetsfel.

Man ska va glad över den man är, för det är just det som gör den till den man är och ingen annan.

*over and out*

Kommentarer:

1 Helen:

Sök för det. Ingen har "finnar" i vuxen ålder.
Vanligast med någon hudsjukdom som går att behandla. Helst bör en hudläkare titta på det för at ställa korrekt diagnos.
Jag vet inte om Kronbergs län har "Egenremissförfarande", i så fall kan du söka hudläkare själv utan att gå via VC. Är du osäker ring 1177 o fråga?
Hälsning Mamma

Svar: Jag har sökt för det till vårdcentralen här, men den "hjälpen" jag fick då har inte förändrat något och rent ärligt så litar jag inte på dem längre heller. Upplevt vid andra tillfällen att de knappt vet vad de ska göra.. det enda jag upplever hjälper lite är att försöka tvätta sig, men då torkar huden ut och jag vet inte vad jag ska återfukta med så att inte finnarna poppar upp igen. :/
Marika

2 Helen:

Glömde säga att jag kan tänka mig att det är jobbigt, särskilt om det gör ont. Själv har jag aldrig haft den typ av problem över en längre tid men jag har mött patienter och kan därav kanske förstå lite.
Du har helt rätt att det är insidan som räknas men det är ju utsidan som syns o dessa två hänger ju ihop....som sagt tidigare hjälp finns att få med rätt behandling.
Kram Mamma

3 Helen:

Ok jag förstår!
Då är det tyvärr så tråkigt att man får gå tillbaka till VC och säga att det inte hjälper och begära en remiss till hudkliniken, särskilt om besvären även finns på ryggen. Du kan behöva en antibiotikakur, "andra salvor" och ev. solning för att bli av med detta för alltid men det förutsätter att man vet vad det är och får rätt behandling.
Ibland kan det t.o.m. vara lönsamt att söka privat vård.

Stå på dig!
Kram mamma!

Svar: Får väl krypa till korset om det blir värre, just nu är det hanterbart. Känner inte att jag har orken att ta itu med det just nu när det finns annat som kräver min uppmärksamhet och ork.
Marika

Kommentera här: