Västliga Äventyr

Igår eftermiddag fick jag förfrågan om jag ville jobba lite övertid och köra några pallar till Göteborg. Vet inte riktigt vad jag tänkte när jag accepterade. Jag har aldrig kört i Göteborg så mycket förut, aldrig med lastbil och knappt så mycket med personbil.
Så vad tänkte jag när jag accepterade att köra lastbil dit? Svaret är att jag nog inte tänkte alls.

Höll på att bli riktigt tokigt också, på morgonen när jag tog bilen var det inte mycket diesel kvar i tanken men tillräckligt mycket för att jag skulle klara av att köra lokalt i Gnosjö. Så jag tänkte inte på att tanka då och sen när jag skulle till Göteborg höll jag på att glömma tanka (det var nere på rött) och tack och lov hade jag inte hunnit så långt, så det var bara till att vända och åka och tanka och bli 5 min sen, som jag troligen körde in på motorvägen ändå.

Det var först när jag passerade Landvetter, som jag började inse vad jag gett mig in på. Från att ha varit sådär lagom med bilar på motorvägen så ökade trycket efter att jag passerat Landvetter. När jag tittade på klockan så var hon runt rusningsdags och mycket riktigt så fastnade jag lite i rusningen.

Tack och lov stod det inte stilla så länge innan det rulla sakta framåt, och så hade jag kollegan som kör i Göteborg i luren också. Så även om jag hade gps:en som stöd, var det skönt att ha någon som kan beskriva omgivningen där man ska svänga osv.
Speciellt när man kan bli så förvirrad som lilla mig.

När jag väl kommit till gatan (arendals allé) som företaget skulle ligga på, där lyckades jag irra bort mig lite då det fanns många snarlika namn på företagen, där bara en bokstav skiljde. Visade sig att jag hade varit rätt innan jag irrade bort mig, då det var det första man såg.
Det sägs att det första man blir blind på är ögonen.

Sen när jag väl hittat rätt, så löste sig allt, såg även till att jag fick låna toa ifall jag skulle fastna i rusningstrafiken på hemresan. Det är inget kul att sitta fast i trafiken å va kissnödig.

När jag skulle tillbaka från samma väg jag kom, lyckades jag hamna på Älvsborgsbron istället för i Tingstadstunneln, som var tänkt. Snacka om att jag blev lite förvånad först, men tänkte jaja det löser sig ändå. Sen svängde jag tillbaka mot E20 och fick köra igenom Götatunneln, som jag aldrig åkte igenom förut. Sist jag såg den, höll de på att bygga den, så det var riktigt roligt att uppleva även om det blev en liten omväg.

På hemresan fick det bli ett stopp på Statoil i Bollebygd, eftersom körtiden inte skulle räcka till hela hemresan. Där mötte jag samma kollega som guidat mig rätt och den filuren lyckades skrämma mig så jag hoppa högt, genom att tuta med starkhornet när jag stod bredvid hans lastbil och inte var med på det. Inte schysst, trodde nästan han skulle dö av garv, så som han låg dubbelvikt över ratten.

Nåväl, jag tröstade mig med att jag fick se en fin solnedgång, som han missade eftersom han var tvungen att åka.

Hemresan gick sedan bra och jag fick överlämna bilen till nattpersonalen, som inte hade blivit meddelade att den bilen varit i Göteborg och vänt, så den skulle bli sen. Jag var heller inte meddelat att någon skulle ha bilen, men det löste sig ändå vilket var bra.

Nu är det helg och det känns bra, behöver smälta mina äventyr lite så jag orkar med nya.

*over and out*


Kommentera här: