Det går sakta framåt

Tänk, förra veckan på jobbet var inte alls kul eller jo kunderna är ju alltid trevliga var bara själva körningen jag inte ville köra samma så många dagar i rad, men fick kompensation denna veckan istället. Släpkörningar alla dagar jag jobbat. Jag hade kunnat tänka mig att ha den där körningen som inte är så kul att köra så många dagar i rad på måndagar, och kanske kunna få lov att köra med släp en till två gånger i veckan åtminstone, men ska inte klaga ser varje tillfälle är guld värt.

Nästa vecka blir en mindre kul körning igen, ska visst köra morgonturen igen. Tycker fortfarande att de kunde frågat först innan de satte upp mig på schemat på den körningen, det gjorde alltid den som planerade schemat innan de bytte schemaplanerade. Även om jag kanske inte tackar nej eller har ett val så känns det snällare/ärligare om de frågar först. Har funderat lite om de kan göra så men inte riktigt orkat ta tag i funderingen än?

Just i detta fall så passade det ypperligt, då jag får vara ledig på måndag, jobba tisdag till torsdag och ledig fredag med arbetstid 5-14 fast vet att det kan ibland bli så sent som 16 om det är mycket. Det som kommer va jobbigast är att ställa om dygnet, vet att jag varit jättetrött när jag kört den rundan tidigare, så trött att jag varit rädd för mig själv och fått stanna flertal gånger för att slippa somna bakom ratten och köra i diket och då tar det längre tid innan jag kommer hem, vilket är lite jobbigt vi får se vad som händer denna gång.

Men å andra sidan, på torsdag när jag får helg igen så har även lönen kommit (önskar bara att vi kunde få lönespecifikationen helst en vecka innan själva lönen och inte samma dag som lönen kommer, så jag kan planera min ekonomi bättre), så det blir värt besväret och troligen veckan därpå blir det dags för roliga körningar igen. Verkar vara något varannan veckas system, ena veckan roliga körningar, andra veckan mindre roliga körningar osv.

En kollega tyckte det var synd att jag skulle köra morgonturen, för det innebär att jag inte kan köra hans ekipage när han är ledig (som han ville att jag skulle göra), måste erkänna att det känns bra när kollegorna ger mig ett sånt förtroende. Fast det kan vara lite jobbigt också att behöva leva upp till förväntningarna och skulle något dåligt hända när jag fått ett sådant förtroende så skulle jag nog må extra dåligt.

Peppar, peppar, nu har inget hänt än så länge och skulle det hända något så tror jag inte det kommer va så farligt som jag kanske föreställer mig nu. Materiella ting kan lagas mot en viss kostnad, men det bästa är att låta bli redan från början.
Fick även höra av en inne på kontoret att nu när vi har några andra som kan köra lastbil så är det dags för mig att gå vidare uppåt i stegen, plus att jag hittar relativt bra i regionen tack vare att jag kört lite varierande körningar med enbart lastbil. Detta har gynnat mig när jag sedan fick börja köra lite med släp att redan känna till åtminstone dom industrier och företag där jag kört tidigare med lastbil.

Har förstås en lång väg kvar att gå, men det känns bra att börja få lite rutin på det hela speciellt innan vintern gör sitt antågande, då gäller det att planera så man inte fastnar. Det kommer bli en spännande utmaning och det återstår att se vad som händer.

*over and out*


Kommentera här: