Shopping bland Firrar

Ja, just det ja. Glömde nämna några saker som hände igår. När vi var på Jinmao Tower, där man köpte biljetterna för att kunna åka upp till toppen stod en vaxfigurs liknande figur av Jackie Chan, ,men ändå är det två kineser som kommer fram oss och vill ta en grupp bild med oss.
Sedan uppe i tornet när vi var uppe i tornet, kom två mammor fram och ville ta en bild, först med alla oss fyra och deras barn, sedan med sig själv också. Dessutom verkade det som om en pappa med sin son ville ta bild också, visst, vi hade inget bättre för oss så varför inte förgylla dagen för någon annan?

Det var även några kineser som tog kort på oss i smyg från bänkarna med sina mobilkameror. Vi skojjade och sa att det är nästan som vi är sällsynta eller något, eftersom det verkade som om de aldrig sett en västerlänning förrut. Nå väl, kul var det och vi förgyllde deras dag och vår egen. Kan inte bli mycket bättre.

Idag ska vi gå tillbaka till Yuyuan marknaden. Får se om jag lyckas pruta ner priserna, är skit dålig på att pruta. Fast Linda säger att "Det är bara å pruta tills du kräks", får väl försöka och testa i alla fall. Har inte råd med annat.

sitter modell med publik



På väg till marknaden, satt jag modell och blev avmålad. Jisses sicken publik jag fick, kändes typ som hela Kina stod och tittade, eller nått åt det hållet åtminstone. Det var en gammal gubbe som stod och tittade på målningen och sedan på mig och skrattade lite. Vet dock inte vad det var som var så kul.
Det var lite jobbigt att sitta där då solen sken och jag satt å kisade, försökte slappna av i ansiktsmusklerna så gott det gick. Det var en kul upplevelse i alla fall.

Nu har vi varit där och det blev 4 inhandlade prylar och 450 spänn fattigare, en kinesisk jack-aktigt, det är super härlig, enligt prislappen skulle den kosta 880¥, jag fick ge 300 rmb. Helt okej, eftersom jag ville ha en och kunde tänka mig att ge lite mer. Jag prutade förvisso ner den från 400 så, hon gick inte med på längre. Försökte i alla fall.

nya kläder



Nu så här i efterhand blev ja naturligtsvis nyfiken på hur mycket 880¥ är och tydligen är det ca 70 spänn, snacka om att jag betalade överpris, men men gjort är gjort och kommer inte igen. Hoppas bara den lever upp till priset nu bara.

När vi gick på en gata kom en försäljare fram till oss och ville att vi skulle följa med till hans stånd. Eftersom han sa att han sålde plånböker och solglasögon, vilket vi letade efter, följde vi efter.
Linda sa lite skämtsamt att han skulle leda oss på en lång omväg, och det tog ett tag innan vi kom fram. Precis innan vi var framme så började vi fundera på om vi skulle följa efter mer eftersom vi gått rätt långt.
Men när han pekar in på en liten bakgata och vill att vi skulle följa efter, ringde varningsklockorna. Vi följde inte med längre. Vem sjutton vet vad som kunde ha hänt då?
När vi inte följde med in så visade han oss sitt solglasögon stånd, troligtsvis kopier, det var Gucci osv, men de såg inte så märkvärdiga ut så vi gick raskt vidare.

Sen har jag även fått mitt hår uppsatt, han som demonstrerade i ståndet sa "free try" och jag fick kliva fram. Hannah fick också sitt hår uppsatt, med hjälp av en jättehäftig nål. Vi köpte varsin. Passar utmärkt när man har långt hår.
Äntligen har jag hittat ett sätt att sätta upp mitt hår på som verkar va smidigt, eller tja efter lite övning förstås.

ny frisyr



Köpte även ett par solbrillor för 10 spänn, helt okej. På vägen tillbaka till hotellet köpte vi bröd i nått stånd, var lite som en pizza i formen och i sättet, men den smakade annorlunda. Jag vill inte påstå att den var jättegod, men den dög som lite tillfällig mat i magen.

Linda och Hannah hade köpt varsin typisk rishatt, men det var Michelle och Linda som hade dem på huvudet. Kineserna skrattade åt oss, men det bjöd vi på. Man måste bjuda lite på sig själv, annars är det tråkigt.

På vägen tillbaka till hotellet blev vi förföljda av en envis försäljare, som försökte sälja på oss någonting som liknade rollerblades, fast du sätter dem på skon och det är bara två hjul på varje sida om skon. Jag hade inga pengar, Linda och Michelle ville inte ha, Hannah hade redan köpt ett par.
Vilket troligen var anledningen till att den förste försäljarens polare försökte sälja till oss andra också.

Nåväl, vi kom tillbaka till hotellet och vårt rum var inte städat. Får se om det är städat tills ikväll, annars är det inte hela världen.

Vi begav oss ner till hotell lobbyn och den mycket trevlige "butlern" hjälpte oss få tag på en taxi samt förklara för chauffören vart vi skulle - Shanghai Ocean Aquarium.

Shanghai Ocean Aquarium



Visst besöket var maffigt med massor av firrar, tyvärr var det lite för mycket folk, och ingen respekterade att man försökte ta bilder. När jag trodde att jag fått en bra bild så blir jag knuffad lite lätt precis innan bilden har slutat exponera, sjukt störigt. Men livet är inte lätt vem har påstått det?

foto session med kineser



Det kom fram en kines till mig och frågade om jag ville va med på kort med hennes mormor/farmor, visst varför inte tänkte jag och var schysst och ställde upp. Lyckan blev fullbordad för mormordern/farmodern speciellt när hon fick posera med Hannah och Michelle också, plus att Hannah tog en bild på henne. Hon lyste som en sol. Då var hennes dag fullbordad.

maneter



Vi tyckte inte att det var värt 135 spänn att gå där, men nu har vi sett det i alla fall. Vi var väligt hungriga så vi begav oss på jakt av ett ställe att käka. Jag var så hungrig att jag kände mig vimmelkantig, samt att ett monster bodde i min mage.

mat



Det slutade med ett flott ställe inne på en galleria, maten kostade 83 spänn, dyrt men vi unnade oss det eftersom vi tänkte att så här flott kommer vi nog inte äta i Ningbo.

När vi ätit färdigt, gick vi ut för att få tag på en taxi, den första som dök upp var redan upptagen, men så kom det en från andra hållet som var ledig. Det var en gammal gubbe som körde och han använde glasögon för att läsa visitkortet med hotell adressen på.
Han var riktigt cool. Han sa "nee-hao" vilket betyder "hej" på kinesiska, dock missade jag o:et på slutet och sa "nee-ha" typ som en häst gnäggar. Men jag tror han förstod.

Vi hade en jättetrevlig resa, det dunkades musik och jag kommunicerade med föraren med typ skratt, handrörelser och nickande. Han var jättetrevlig, han var lite som en kung fu-gubbe. Vi hade roligt och taxi resan var trots att det kördes mot rött och nästan över några gående ändå kände jag mig lugn på nått sätt. Det kändes så naturligt. Synd att vi inte vet vad han hette, annars hade man kunnat boka den taxin en annan gång. Han var hur kul som helst. Det var en upplevelse som jag gärna skulle vilja uppleva igen!

Efter att vi anlänt till hotellet gick vi upp på våra respektive rum och bytte om och gjorde lite diverse saker, sedan gick jag och Michelle till affären och jag köpte frukost till imorrn, som är sista dagen på detta hotell.
Så imorrn ska vi möta skolan och allvaret börjar. Så runt 11 skulle vi mötas i lobbyn för att checka ut och bege oss mot det andra hotellet. Ska bli spännande och se om det är bättre eller sämre än detta vi bott på nu.
Dock är det vi bott på 4-stjärnigt och det skolan ordnat åt oss bara 3-stjärnigt. Vi får hoppas på att det är en ordentlig toalett med en redig dörr, så ska det nog gå bra det också.

Nu har jag hoppat genom duschen, det var en upplevelse. Mycket speciell, inte som de svenska duscharna i alla fall. Jag hade tur, hittade ett mellanläge så jag blev varken skållad eller nerkyld. Somliga ska ha tur. Jag har även packat det mesta för imorrn då vi ska checka ut och förflytta oss till det andra hotellet och träffa lärarna och resten av klassen, som är här.

Idag sken solen, så jag har blivit solbränd, mitt ansikte är rött och det är varm, tur jag hade med mig min älskade "efter sol", den är guld värd. Ändå smörjade jag in mig innan vi skulle gå ut idag. Glömde väl lite av ansiktet, eftersom det bara är delar av det som är solbränt.
Nå väl, shit happens.

Imorrn är det dags för nya tag och nya äventyr!

Kommentarer
Postat av: Mamma

Va fin du är. Jackan var riktigt snygg o glasögonen var coola. Det uppsatta håret var inte att leka med det heller - skitsnyggt.



Jag hängde inte med i din diskussion ang priserna, vadå överpris 70 kr? vad är det för skilland på ¥ rmb?, eller är det samma sak?.



Kramar mamma

2011-04-04 @ 18:00:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0