En natt kvar

Nu är det bara en natt kvar i Kina, för imorrn ska vi åka till flygplatsen vid 23. Då är vi på flygplatsen runt 24 och planet lyfter 2:30 på fredag morgon. Bättre att vara där i god tid innan flyget lyfter än att missa det, säger jag.
Dessutom har jag ätit min absolut sista nudelfrukost idag också. Imorrn ska vi nämligen käka en stadig hotellfrukost för att stå oss.

Idag gick vi till centrum av Beijing och jag inhandlade de sista prylarna, så nu har jag bara 90 spänn kvar som jag ska ha till mat och eventuellt köpa något på flygplatsen.
Hotellfrukosten är inte inräknat där.

Vi gick tillbaka till galleriet, som vi besökte i förrgår. Yang, var där och han blev jätteglad att se oss igen. Medan vi väntade på att våra kalligrafier skulle torka bjöd han oss på te, vilket var ganska gott. Jag var lite skeptiskt först, men det var helt okej. Jag passade på att fråga hur gammal han var och han var bara 33. Hade gissat att han var över 30 för att han hade några gråa hår. Vi gav han även en svensk enkrona, för han hade ett tyskt mynt. Vi fick ett kinesiskt tillbaka. Han tyckte även det var kul att vi köpte kalligrafi av honom för det är något som alltid kommer att finnas kvar, hade vi till exempel köpt vin eller nått liknande hade det tagit slut, som han sa.
Vi tackade så mycket, betalade och sa hej då innan vi begav oss vidare.

argue

Jag och Linda satt ute på en bänk utanför det gigantiska köpcentrumet och då får vi både se och höra en arg kines skälla på poliserna. Har ingen aning om vad han var så sur över, men poliserna verkade ta det med ro, de bara skrattade när mannen gav sig iväg.
Det är mycket vi fått uppleva här i Kina, både på gott och ont. Linda skojjade och sa att vi kommer bli så snåla när vi kommer hem, för det kommer att vara svindyrt i Sverige, i alla fall om du jämför med Kina.

Jag köpte mig en till kinesisk kavaj, den kostade endast 100, och färgen var grymt fin och jag visste att om jag inte köper den kommer jag ångra mig. Så jag slog till.

shoppat

Här ser ni allt jag handlat på mig under resans gång. Det är en solfjäder, lyckotofsar, en tavla, klänningen, pinnar, t-shirts, linnen, byxor, kalligrafi, sidenscarfar, cd skivor, hår-tofsar, kinesiska kavajer, en hatt, ett par solglasögon och lite annat smått och gott.

På den kalligrafi rullen som är synlig står det faktiskt Marika, det första tecknet är ma som står för häst och betyder också framgångsrik. Det andra tecknet ri är vacker och det sista ka betyder mycket viktig. Den lilla texten är bara datum och plats när det skrevs.

Nu ikväll ska jag ut och fota den förbjudna staden när den är upplyst, sen imorrn vet jag inte riktigt vad som händer. Ska troligen följa med Linda till the Pearl Market igen, sen blir det till att ta det lugnt och väga samt packa väskorna.

--Svar till kommentarer:---
Pappa: Ja, jag är riktigt glad över att jag fick den till det priset. De försöker alltid att få mer betalt än vad det är värt och skulle det inte passa så får de låta mig gå, men en del är verkligen desperata och då går som sagt nästan vilket pris som helst, muhahaha.
Skavet blir lite bättre för var dag som går men det är fortfarande där, men muren var så värt lite skoskav.
Snart kommer jag hem igen. Det är bara imorrn kvar sedan lyfter vi mot Sverige, tjohoo.

Mamma: Läser du mina tankar eller? Jag kommer att va helt Kina inspirerad, hehe. Jag och Linda skojjade lite idag om att jag kommer att säga nǐ hǎo när jag ska hälsa på alla och säga xiè xie, vilka betyder hej och tack. Vi får helt enkelt se.
Tittade lite på väderprognosen framåt och det ser ut som det ska bli lite varmare till helgen med sol, så med andra ord drar vi med oss solen och värmen när vi åker hem, haha.
Vi hörs och ses snart.
Kram på er alla.

Tina: Morsning. Ja, det är en snygg klänning, vänta du bara tills du får se hela, den är urläcker! :D
Det är minsann inte många dagar kvar eller timmar kvar för den delen och det är klart jag njuter, fast det ska bli skönt att få komma hem också.
Jag saknar alla er där hemma ju.
Vi ses snart igen.

Kommentarer
Postat av: Pappa

Jaja gott att höra de har gått bra så här långt

Här har sommaren tydligen kommit åtminstone enligt ö-bornas sätt o se de (Modig:s har kommit te ön)

Di gamle stack idag o lämna mig alldeles ensam med pannan :-(

Får väl försöka överleva detta till den 16 då de återkommer

Ja man é ju lite nyfiken på vad det e som släpar me dig hem

Ha de gott så hörs vi väl när du väl är återbördad

Kraam

2011-05-04 @ 21:18:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0