Redo för uppkörning? +bilder

Ja, fredagen började inte så bra. Skrev YKB och fick slutresultatet 47 och 48 är godkänt. Det är surt, och när jag sen får ser vilka frågor det var jag hade fel på så blir jag sur på mig själv och undrar varför jag ändrade svaret på någon fråga jag hade fel på och inte pluggat mer till en annan osv.
Men, men, det är sånt som händer och som lärarna sa på skolan, nästa gång tar du det du är ju rätt smart och inte så långt ifrån. Skämtade lite också om att det var uppskrivningsförrättarens "fel".

När jag hade samma förrättare när jag skrev CE-teorin för första gången så fick jag 43 och 44 är godkänt. Nu hände samma sak igen med samma förrättare. Fast när jag skrev CE-teorin andra gången så hade jag en annan förrättare och då klarade jag det.
Vore lite komiskt om jag skrev det igen och klarade det med den andra förrättaren. Jag tror ju egentligen inte på skrock, men jag kan inte låta bli att undra ibland. Tror snarare att jag gjorde en dum tabbe och att det inte berodde på förrättaren.

Kan också tala om att vägen till Jönköping var ganska omväxlande från torr fin asfalt till rena blankisen och snöslask på E4:an. Hamnade till sist bakom plogbilarna i 40 km/h. Kändes säkrare att stanna kvar bakom dem än att vara dum att köra om. Hade god tidsmarginal och jag var ändå framme 20 minuter innan provet började.

Vägen till Alvesta var mycket lugnare och väl framme i skolan så var det jag som kopplade och gjorde säkerhetskontrollen. Då jag och den andra tjejen i min grupp hade bestämt det, eftersom hon kopplat och gjort säkerhetskontrollen de andra gångerna vi kört den här veckan.
Sagt och gjort jag kopplade, sen bar det av till backplan i Växjö.

Väl där, så hade vi sett till att få med oss två bilar med bil och släp, så vi kunde ha varsin. Det var väldigt bra att kunna traggla och traggla tills det satt och det tog inte alls lång tid att komma in i garaget. Läraren sa att det var en fröjd att se oss backa för att vi tog oss in i kon-"garaget" varje gång.
Själv var jag väldigt nöjd, då jag insett att för att hålla mig alert och inte bli hängig och trött så är det frukt som gäller. Det hjälpte mer än vad jag trodde det skulle göra, så nu har jag hittat något som får mig att orka.

Ingen av bilarna vi hade var uppkörningsbilen, men den SNL:en som är snarlik den bilen var kopplad till uppkörniningsläpet. Vi bytte även bilar, då det var enklare att göra sidoförflyttningar med den ena på grund av konernas uppställning och möjlighet att köra runt och rak rikta jäms med.

AZG:n som är några år nyare än SNL:en, var lite annorlunda att backa med. Styrservon går riktigt lätt och det tog ett tag att ställa om sig hur mycket jag skulle vrida på ratten för att det skulle bli bra. Det var ändå väldigt kul att backa med dessa bilar. Det är bra att prova många olika bilar och nu vet jag att jag fattat principen i hur man ska göra. Nu gäller det bara att ha is i magen när det väl gäller sen.

Så jag sammanfattar ändå min fredag som lyckad. Nu känner jag mig ganska redo för uppkörning, i alla fall när det gäller manöverprovet. Det är en annan femma när det gäller säkerhetskontrollen och körningen ute i trafiken. Säkerhetskontrollen ska pluggas in och körningen övas in. Nästa körning är på måndag och då ska jag även ringa och boka ny tid för YKB, så får vi se vilken tid jag får och vart jag ska skriva.

*over and out*


Kommentera här: