I mitt huvud - Del 3

Avundsjuka är något som snurrat innanför skallbenet de senaste dagarna. Jag försöker intala mig själv att inte vara avundsjuk, men det är svårt att låta bli.

Det hela började när jag fick reda på att en som börjat på åkeriet långt senare än mig, fick köra med släp. Jag har bara hämtat/lämnat tre släp på verkstad än så länge (ett fick jag hämta och de andra två var redan ihopkopplade med lastbil och jag hämtade hela ekipaget) och skulle tycka det vore en rolig utmaning att få testa det på riktigt och se om jag reder ut det eller om jag ska hålla mig till bara lastbil?.

Jag har jobbat där sen juli ifjol och den som började efter mig som fick köra med släp, började för nån månad/veckor sedan. Jag inbillade mig att jag endast fick köra bil för att lära mig hitta till ställen, samt lära mig köra bilen osv.

I och för sig när jag pratat med de lite äldre kollegorna så tycker de inte att köra med släp är något att sträva efter, då man får mer pallplatser, (det är 18 pallplatser på bilen och 30 på släpet).

För mig handlar det mer om att upprätthålla mina kunskaper. Den dagen jag ska börja köra med släp, så vill inte jag vara tillbaka på ruta ett och få börja om från början. Har pratat lite med en inne på "trafiken" om släpkörningar och om det finns någon som är lite lättare att börja med så man lär sig utan att känna en massa press. Det finns en sådan körning och då är det tre stopp, i och för sig med fullt bil och släp och en tid att passa, men ändå. Känns bättre med en sådan körning än en där du inte riktigt vet vart du hamnar typ.

Vidare diskuterade vi även hur man kan öva att backa med släp efter arbetstid, så jag ändå får ihop min vila. Alternativen som finns är att köra en bil med analog skrivare eller passa på kvällen innan min lediga dag eller eventuellt en kollega som kan ställa upp och hjälpa till.

Det är backningen som är det svåra och kollegan som erbjöd sig sa att i så fall kan vi åka upp till WFI och öva backning där. Deras brygga ska visst vara lite klurig att backa ner i med släp vad jag har hört. Har inte haft några problem när jag varit där med bara lastbil, men å andra sidan så är det lätt att backa ner i gropen på jobbet med bara bilen.

Var lite klurigare med ett släp på efter (då jag knappt såg vart jag hade bakänden i spegeln, men det är övning) men det löste sig, men jag var nära på att ge upp. Måste sluta ha "perfekta" krav på mig själv.
Även om det är bra att ha dom kraven ibland, för jag ger mig inte innan jag uppnått det, men det kan krävas lite (ibland mycket) frustration innan målet är nått. De som gick med mig i skolan när vi skulle lära oss backa med släp vet vad jag pratar om.

Nåväl man ska inte stressa, det är bättre att skynda långsamt. Ska nog börja med att öva först och sedan börja bearbeta "trafiken" lite att jag vill och är tillgänglig. Känns lite skumt att ha släpkort om jag aldrig använder det.

*over and out*


Kommentera här: