Strålande dag

Idag har det varit en bra dag, började dagen med att rida ut på Markiza för första gången sen jag köpte henne förra lördagen (17:e maj). Hon var lite taggad, då hon taktade på stället när vi red ut, så jag tänkte bara ta en lugn skrittrunda så hon lugnar sig och får komma ut i skogen och röra sig.

Hon lugnade sig ganska fort och hon tyckte inte det var roligt att behöva skritta i nerförs- och uppförsbackarna, det är jobbigt. Det blev lite trav också och hon ville ånga på lite men hon lyssnar riktigt bra på sätet, så det var bara att rida lite långsammare i lättridningen och sen när det var dags att sakta av sakta av med sätet, riktigt häftigt.

Den blev en längre tur än jag hade räknat med, åkte upp till stallet kl 10:30 och vi kom väl ut runt 11:30 kanske och sen när vi var tillbaka från rundan var klockan visst 13:00, och när jag kom hem tog jag reda på hur lång rundan hade varit.
Det visade sig att vi hade ridit ca 10 km, så det var en aning längre än vad jag hade tänkt mig som första tur.

Hon skötte sig exemplariskt under rundan också, vi träffade på nyfikna kor, som dessutom blev helt spralliga av att se en häst och sprang i hagen som stollar och busade runt. Markiza brydde sig inte utan traskade på, istället så var det vatten som man ska hålla lite avstånd till men det går att gå förbi bara man kan gå så långt ifrån det som möjligt.
Var lite problem när det var två sjöar på varsin sida om vägen, då tog det stopp men med lite övertalning så gick hon fram igen.

Sen när jag kom hem från stallet åkte bikinin på och handduken in i bilen, sen drog jag till stranden med stopp i vallokalen först och rösta. Sen solade jag lite och såg några barn bada, det var väldigt folktomt på stranden, det var några stycken.
Jag blev dessutom nyfiken på hur varmt/kallt vattnet kunde tänkas vara, det blåste ganska bra där ute också.

Jag blev sittandes en stund på bryggan med fötterna i vattnet och sen tänkte jag "äh va fan, ett, två, tre, på det fjärde ska det ske, på det femte gäller det, på det sjätte smäller det". Å så hoppa ja i.
Det var lite kallt just det där första, men sen var det riktigt skönt. Det var bara lite synd att det var så grunt från bryggan så man inte kan dyka/hoppa i vattnet.

Det var kallt att stiga upp sedan eftersom vinden låg på och kylde, jag la mig och solade lite till så jag torkade till lite innan jag begav mig hemåt, med stopp att handla på hemvägen.
Här hemma har jag klippt gräsmattan och sen blir det till att ta in pållan för natten och göra i ordning mackorna för jobbet imorrn. Så med andra ord har det varit en händelserik dag och det har känts riktigt bra, tror inte det kommer bli några problem att vara själv ett tag.

*over and out*

Kommentera här: