Sicken dag..

Den här dagen började bra, men slutade lite ja inte direkt vad jag hade tänkt mig i alla fall. I godan ro så åkte jag iväg för att lossa bilen, men det höll på att bli en fastkörning. När jag hade stannat och gick ut för att öppna dörrarna insåg jag att det som såg ut att vara snö var ren is, tack och lov hade den som haft bilen dagen innan lastat tyngden på bilen så jag kom loss.

Hade lite flyt och lastade på, fick pussla ihop lasset för att allt skulle få plats. Allt var frid och fröjd tills jag råkade köra fel, gps:en är riktigt skum sa att jag skulle svänga vänster men den menade en gata bort så jag råka svänga för tidigt, nåväl det går väl att vända tänkte jag.
Ja eller så kan man passa på att köra fast precis framför räddningstationen också. Det slutade med att jag fick koppla loss släpet och hacka bort isen under drivhjulen, samt låna lite grus från den grusade vägen för att komma loss. Sen var det bara att koppla vagnen igen och köra vidare.

På väg mot sista stoppet och precis när jag närmar mig järnvägen så tyckte tåget det var dags att komma, inte mycket mer med det får snällt stanna och vänta.

Personbilen som låg bakom mig sen när tåget passera tyckte jag accelererade för långsamt så denne körde om, men hade gott och väl kunnat legat kvar bakom eftersom jag kom ikapp när jag kom upp i den hastigheten jag ville hålla, fick snällt anpassa mig till den något lägre hastigheten personbilen valt istället.
Till råge på allt så kom vi ikapp en epa-traktor, lyckan är fulländad typ.

Nåväl, det är vinter så är inte hela världen att ta det lite lugnt och komma fram istället. Kunden kommentera att jag var sen och när jag sa att i detta väglag så tar man det lugnt så man kommer fram så höll dom med.
När jag sedan skulle bege mig av hemåt hade det börjat snöa ordentligt så jag bestämde mig för att ta den stora vägen över Jönköping, med facit i hand hade det nog inte varit så farligt att ta samma väg som jag kom tillbaka också.

Inte nog med att vissa personbilar tyckte det var lämpligt att blåsa förbi och sen köra in tvärt framför mig och sänka farten så att jag var tvungen att bromsa hårt. De körde så långsamt stundtals att jag fick dra om dom i omkörningsfilen i en uppförsbacke bara för att komma upp, som lastbil vill du ha farten med dig.

Sen kom vi till Jönköping mitt i rusningen, yes nu kan jag checka av det. Stod still ganska länge då de som troligen stod längst fram i kön väntade på att hela rondellen skulle bli fri innan de vågade åka, nackdelen är att det blir aldrig riktigt fritt när det kommer bilar hela tiden, man måste ta luckorna och våga ta dom annars blir det köer.

Intalade mig själv att jag kommer komma hem och den tanken fick följa med hela vägen hem, då det pendlade mellan 60-70 km/h på motorvägen, inte ens lönt att försöka sig på att köra om då det var enorma köer. Så lika bra att finna sin plats i kön och tänka positiva tankar.
Sista biten hem kom jag ikapp en kollega som hade något fel på bilen, den ville inte varva ut ordentligt och det sackade som attan i backarna gick i allt mellan 5-60km/h, det tog även stopp i en backe, men vi kom hem till åkeriet om än något sena.

Så med facit i hand så lönar det sig att ta det lugnt och vara med på noterna i trafiken, för även om andra gör fel så måste jag som yrkeschaufför se till att undvika en eventuell olycka. Jag kommer hellre hem sent än att inte komma hem alls. Det är mitt val och med det avslutar jag denna dag, nu blir det nya tag imorrn.

*over and out*


Kommentera här: