Att fylla 24 i Kina

Ja, min dag började med att jag vaknade klockan 3 mitt i natten och var dö-trött, sen var det svårt att somna om, men det gick.
Sen när väl alarmet ringde vid 8:a, orkade jag inte masa mig ur sängen först, kände mig väldigt seg. Jag gick upp satte på vattnet till mina "underbart" goda nudel frukost.
En stund senare kommer Linda tillbaka från att ha köpt risrulle, och hon var bara för skön. Hon börjar skråla Ja må du leva, hehe, hon är bara för go.

Det är ingen större skillnad att fylla år i Kina än i Sverige, mer än att jag inte kan ha födelsedags kalas för släkten.
Än så länge har dagen varit lugn, vi har jobbat vidare på vårt projekt och kommit en liten bit på vägen, vilket känns bra. Sen var det lunch. Det blev kyckling med ris, fick inte så mycket ben idag så det var mycket gott och mätt blev jag.

food

Det var även någon tomatsoppa till den idag, smakade helt okej dock var jag väldigt skeptiskt mot det slajmiga vita, som simmade omkring i den.

Efter lunch var det dags att möta kinesiska studenter i klassrummet, och vi märkte rätt snart att det var inte alls som vi fått information i förväg om.
Tanken var att vi skulle visa upp hur långt vi kommit med vårt arbete och få feedback på det, vad de kinesiska studenterna tyckte om vårt förslag.
Istället visade det sig att det skulle komma kineser som pluggade engelska för att de vill fråga oss om skillnaden mellan Kinesiskt och Svenskt studieliv m.m.

Det var jättekul att prata med de kinesiska studenterna eftersom de är mer öppna än vi västlänningar oftast är så det var mycket intressant att passa på och fråga dem en massa saker, och de frågade oss också.
De var väldigt avundsjuka på vår skolgång i alla fall. Så skolan där hemma är inte så hemsk egentligen, kan va bra att veta.
Jag är väldigt tacksam att jag bor i Sverige och inte i Kina.

fun

Här är en bild på två av de studenterna som vår grupp fick prata med. Två jättetrevliga tjejer med en helt fantastisk personlighet. Om jag minns rätt hette den ena "Rulu", det lät som hon sa så i alla fall, den andra hade ett mer svåruttalat namn.
Vi hade jättekul i alla fall och det är ju det som är huvudsaken.

chinese students

Vi bytte email adresser med dem också, så vi får se hur det går att hålla kontakten, vore lite kul. Hon med det svår uttalade namnet är en hel centimeter kortare än jag är och hon kunde förstå varför jag har svårt att hitta kläder och skor här.

Just nu sitter jag på rummet och väntar på att klockan ska slå 13 där hemma så jag kan prata med Dennis, innan tjejerna rövar bort mig.
Linda sa igår att jag måste va färdig till 20:00 för då ska de tydligen röva bort mig på något. Ska bli spännande att se vad de kan ha hittat på.

--Svar till kommentarer:---
Pappa: Nej, de firar inte 1:a maj här. De har helt andra traditioner här. Ja trädgården är mysig, ska besöka den nattetid någon dag också.
Ja det är mycket som får tas när jag kommer hem, vi får se hur det blir.
Jag är nästan frisk förutom en snuvig näsa och en kliande hals ibland. Du får hälsa tillbaka till di gamla och säga att jag har det bra. Nä, Volvo har vi inte fått se, tanken var att vi skulle få besöka Geely, men på grund av spionage gick inte detta, vilket var lite synd, men men.
Vem har sagt att livet är lätt?

Rosemarie: Tackar, tackar. Ja, det är min födelsedag när jag läste din kommentar, jodå vi ska fira här. Tjejerna har planerat något för ikväll, vet inte vad än, men det blir en överraskning.
Ja, det är planterat hela vägen upp, fast det är mer buskar och träd än blommor.
På den bilden som du nämner så springer jag faktiskt på den, jag sprang ner för ett par trappor och Linda lyckades fånga momentet.
Här firar de inte påsk, de har ju Buddism som sin religion. Jag kan förstå att Tina har fullt upp, du får hälsa tillbaka och att hon inte ska arbeta ihjäl sig!

Mamma: Tack så mycket. Ja, när klockan är halv nio på kvällen hos er är den halv tre på morgonen hos oss.
Det låter bra det. Det är väldigt skönt att det löst sig med SJ, det är skönt att slippa oroa sig för det. Det enda som jag oroar mig lite för nu är hemresan och resan upp till Beijing, men jag försöker intala mig själv att det kommer gå bra och att jag kommer få komma hela vägen hem.
Det är inte det att jag vill dölja, det är bara så grymt jobbigt att ta hand om och dessutom om jag hade den frisyren varje dag så skulle den inte bli speciell längre utan en vardags frisyr och det tycker jag är tråkigt!

Fy, det är fult att retas. Varför gillar alla att göra det? Igår retades Linda med mig om ikväll och var värsta hemlighetsfull, ska bli spännande att se vad de kan ha tänkas hittat på.

Jag saknar er också och jag kommer hem den 6/5 vilket kommer närmare och närmare för varje sekund som går. Hälsa alla jag känner där hemma.

Kommentarer
Postat av: Liza

Grattis grattis syster :) Ser alldeles underbart ut i Kina! Näääästan lite avis...men bara nästan ;)

KRAM!

2011-04-20 @ 13:52:38
Postat av: karin

Hej Igen Marika och grattiskramar från mig och mattias. Jag följer dig nästan varje dag. Det är så roligt att läsa om dig och dina kompisar. jag njuter av dina bilder och hoppas få se många fler när du kommer hem. Dina paket ligger och väntar. jag gillade air garden och skulle själv gärna gå run där. skönt att du blivit av med din förkylning och når bättre. Hoppas du får en riktigt rolig födelsedag i Kina. ha det nu så bra du bara kan.

Kramis Karin och Mattias

2011-04-20 @ 19:41:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0