Mitt i Veckan

Onsdag och 17 dagar kvar av skolan, samt 23 dagar kvar till jag är tillbaka i Sverige igen. Sjutton vad jag längtar! Det finns vissa saker jag saknar, igår innan jag skulle somna hade jag någon form av en matgasm (mat + orgasm), då jag låg och tänkte på allt gott jag kan äta när jag kommer hem igen.
Grillat kött, potatissallad, mammas lingonsylt, potatismos, falukörv… MJÖLK! Åååååh~

Hur som, idag har vi haft två lektioner/föreläsningar. Den på förmiddagen handlade om kinesisk arkitektur, halv intressant. Tyvärr var föreläsarens engelska inte så bra, så vi missade en hel del.
Jag var dessutom rätt trött, att va förkyld med täppt näsa och kliande hals tär på krafterna.

Efter lektionen gick vi å åt, det blev vitlöks marinerad bacon, men det är inte sådan bacon vi är vana vid i Sverige. Här var det mö flöt och smakade mer som salt skinka än som bacon. Nåja, det gick i alla fall att äta, inte en massa ben som det kan va ibland.

Eftermiddags passet gick bättre, då hade vi grundlig kinesiska. Vi fick repetera det vi redan lärt oss vilket är bra, dock gick det inte så bra för mig. Min röst försvann när jag skulle ge mig på de kinesiska uttalen.
Jag hoppas verkligen att den återkommer snart. Lärarna från Sverige sa att vi i detta året tydligen blivit mer sjuka än de blev förra året, vet inte om det är bra eller dåligt. Hur som är jag på bättringsvägen, halsen kliar inte riktigt lika mycket nu i alla fall.

Fast jag undrar jag, nu när jag och Michelle är på bättringsvägen insjuknar Linda och Hannah istället. Hoppas det inte blir så att det kommer gå runt i omgångar då tror jag att jag blir galen!
Nåja, efter lektionen begav vi oss raskt mot China Post, kö system är inget som existera här i Kina.

Det tog lite tid innan vi kom fram till disken och självklart kan de inte snacka engelska, så det tog lite tid innan de förstod vad vi ville ha. Nu har jag i alla fall fått min flygplans stämpel och postat mina vykort. Ska bli spännande och se när de kommer fram.
Det roliga är att jag skrev dem den 6/4, sen blev det liksom inte tid att komma iväg till posten för att få tag i stämpeln förrän idag den 13/4, hehe.

Nu ikväll har vi varit iväg på den billiga marknaden och spanat lite, tyvärr lyckades vi tajma in det med taxichaffisarnas bytes timme. Det är en timme då alla taxichaffisar byts av osv, 17-18. Efter ca 30-40 min och sju taxi bilar senare lyckas vi få tag på en som kan läsa lappen och vet vart vi ska av.
Vi hamnar självklart mitt i rusningstrafiken och köra på cykelbanan och köra mot rött är helt okej, eftersom taxibilarna har sina egna regler, eller i alla fall verkar det så.
Ska väl inte klaga, vi kom fram helskinnade och ingen annan kom till skada heller så, ingen skada skedd.

Det kostade 19 spänn att åka också, så billigt kommer du inte undan i Sverige, vi har skojjat lite och sagt att just nu åker vi taxi för resten av våra liv, och att så här mycket taxi kommer vi aldrig åka igen.

Jag köpte inget på marknaden, för det var mycket att ta in och den var stor, hittade några sidenscarfar, men det fanns inte så många att välja emellan i olika färger och modeller. Sen hittade jag ett stånd som verkade lovande, men då var de gjorda av polyester och 100% silk feeling, skulle inte tro det va?

Nå väl, vi ska dit igen, fanns massor med kläder, men vi hade inte riktigt tiden att gå och titta, prova, pruta osv.
Nästa gång jag åker dit så vet jag lite vart jag ska ta vägen, det var ju minst 4 våningar med labyrint aktiga gångar och massor med butiker/stånd.

Något måste jag ju ändå köpa med mig hem från Kina.

Wanli universitetet

Ovan ser ni en del av universitetet, samt en mycket fin himmel. Det har varit varmt idag och jag har fått färg i ansiktet. Just nu är det typ som svensk vår fast varmare. På morgonen kallt, fast inte så kallt att du måste ha långkallingar, sen på eftermiddagen jättevarm och på kvällen svalt.
Det skulle visst ha regnat idag, men än har jag inte märkt av något regna. Nåja vi har ju som sagt några dar kvar.

--Svar till kommentarer:---
Tina: Nej, det är det verkligen inte, men det är på bättrings vägen i alla fall.
Nej, jag har inte hört att du satt Dennis i arbete. Han nämde inget om det, bara att han redan haft premiärturen med båten i sjön :(
Nackdelen med hotellet är städerskorna som kommer klockan 9.00 på morgonen och vi börjar inte våra lektioner/föreläsningar förrän 10.00, knappt vi hunnit upp innan de kommer ju.
Men annars är det rätt soft som sagt. Hoppas du har det bra.

Pappa: Än så länge så smittar det inte över nätet såvitt jag vet i alla fall ;)
Fast å andra sidan så överkonsumerar de antibiotika här, du ska gå till doktorn för minsta lilla typ och får antibitotika, så det är inte undra på att det börjar existera virus som är resistenta mot det.
Min förkylning är på bättrings vägen i alla fall, tack och lov, och snart kan jag förhoppningsvis prata normalt igen.
Inger kul att knappt kunna prata, känns som jag är i målbrottet eller nått..

Kommentarer
Postat av: Pappa

Ja de é la gött o se slutet på detta strul

Se det positivt du kanske är den förste som fått den senaste influensan ;-)

Skönt att kunna komma ut på nätet så man kan följa vad du har för dig.

Har varit lite jobbigt när man inte kom ut i ett par dar men nu verkar de funka peppar peppar

Ha det skönt

Så får du har föredrag när då kommer hem

Kram

Pappa

2011-04-16 @ 13:01:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0