En lyckad dag

tempel

Idag tog vi tunnelbanan till en park, där man även kunde besöka Temple of Heaven. Det kostade 15 spänn att gå in i själva parken och ville man gå till templet så var det ytterligare 20 spänn, vi skippade templet och besökte parken istället.

Jag och Linda fastnade vid en utomhus gym där några gamla kineser ville att vi skulle va med på ”kinesisk fotboll”. Det är en sorts fjädrar med en tyngd på som du sparkar mellan dig och de andra. Man ska stå i en ring också.
Det var jättekul och både vi och kineserna hade roligt, vi blev bättre och bättre på det, fast vi var långt ifrån lika duktiga som kineserna, men kul var det.

Efter parken besökte vi även den närliggande Pearl Market, där jag äntligen köpte min klänning. Prutade ner den från 700 till 200, haha försäljaren tyckte jag var tuff som inte gav mig, men vadå då? Jag hade ju bara 200 på mig och jag hade fått en vink på vad den kostade på ett annat ställe, så jag ger mig inte.

När de inte vill sänka är det bara med att börja gå därifrån, då kan sakerna gå för nästan vilket pris som helst.

Hon pratade om att det var äkta siden och brodyren var fantastiskt, visst sure bacon, men snygg var den i alla fall. Sen när jag skulle betala, tyckte hon att jag kunde betala 20 spänn extra, men jag sa att jag bara hade 200.
Innan jag ens fick ner priset hade jag redan sagt att jag inte hade mer än 200, då sa hon att det gick bra att använda kreditkort, då ljög jag och sa att jag inte hade något.

dress

Nu äger jag min klänning som jag ville ha till sist och jag har shoppat lite annat också. Jag kommer inte att shoppa så mycket mer nu, har snart slut på pengarna som jag tog ut i Ningbo och jag vill inte ta ut mer då jag inte hinner göra åt dem, samt att jag ”förlorar” när jag sedan växlar tillbaka till svenska kronor.

Jag har 500 kvar att röra mig på, eller tja, rätt ska va rätt 600. Har en 100-lapp som är i receptionen för rumskortet, som jag får tillbaka när vi lämnar tillbaka kortet.

Av de pengar som jag har kvar ska jag köpa mat och gå tillbaka till kalligrafi galleriet vi var på igår. Ska köpa två kalligrafi rullar, sen är jag nöjd.

Efter Pearl Market begav vi oss mot Himmelska fridens torg, och jisses, det var som en annan värld från när vi var där 1:a maj.

empty

Var ju knappt en kotte där.. jo det var ju folk där men inte så många som det var i söndags.
Var rätt skönt faktiskt, så nu har vi sett och gått på torget, inte så häftigt som man kan tro, men nu har jag i alla fall varit där.

Väl tillbaka på hotellet gick jag och Linda till Michelle och Hannah för att se på film, 127 timmar. Den var väl sådär, inledningen var bra, men det blev tråkigt sen när huvudrollen fastnade i en klippa och satt där typ 2/3 av filmen.
Det var även några starka emotionella scener, så någon tår letade sig nerför min kind.

Jag har haft skoskavsplåster på mig idag och mina skor istället för sandalerna. Det läker sakta men säkert. Det är bra att det går åt rätt håll i alla fall. Lite skovskav får jag räkna med när jag gått på muren.

Imorrn blir det troligen bara parkbesök och vi ska även upp på en kulle så vi har utsikt över den förbjudna staden. Vi har även planerat att stanna där uppe tills solen går ner och sen bege oss vidare för att fota den förbjudna stadens ljussatta murar utifrån.
Sen är det torsdag och då har jag ingen aning om vad vi kommer att hitta på, eftermiddagen vet jag redan att jag ska packa och troligen ta en dusch.

Känns skönt att veta att det snart är dags att bege sig av hemåt, däremot ser jag inte fram emot 8 timmars flygningen från Beijing till Moskva, men det får gå, ska försöka sova.

--Svar till kommentarer:---
Pappa: Haha, va snäll du är nu då. Jag ville egentligen suttit upp på en av de staty hästarna som stod upp, men det blev inte tid till det.
Jasså, så vykorten har äntligen hittat fram till Sverige? Jag skrev dem runt den 6/4 och jag vet att jag postade dem den 13/4, så nästan 3 veckor då för att skicka ett litet vykort. Fast det är kul att det kom fram innan jag kommer hem förstås.
Nja, med båt hade det tagit över 2 månader enligt källor här nere.
Jag har köpt min klänning nu och det är ett köp/kap jag är riktigt nöjd över.
Ha’re

Rosemarie: Hehe, jag kan bara ana. Bilderna var kul att ta, det är en helt otroligt utsikt där uppe i bergen, jag hade inte haft något emot att få gå på muren i timmar och kanske även se solnedgången eller soluppgången, det vore en upplevelse.
Ja, det är en speciell känsla, det är helt otroligt att de lyckats bygga den överhuvudtaget. På vissa ställen ligger den så ödsligt att de inte kan renovera den även med moderna hjälpmedel, så jag beundrar verkligen de som byggde den på 200 f.kr.
Jag får se om jag någonsin vill åka tillbaka hit, just nu känns det inte så, men vem vet jag kanske ändrar mig i framtiden?
Ja, just ja ni sticker ju till Berlin lagom tills jag kommer hem, hehe, jag hoppas ni får trevligt där, så ses vi i nästa vecka.

Kommentarer
Postat av: Pappa

Va la gött du fick din klänning till ett bra pris iaf

Här snöade de ordentligt idag va inte alls kul

Hoppas du får det riktigt trevligt o att skavet går bort vilket jag hoppas att min rygg gör

Låg o kröp igår inuti batteriställningar för att mäta Har visat sig inte vara bra

Di gamle drar till ön på torsdag

Ha de gött

Kram

2011-05-03 @ 19:08:09
Postat av: Mamma

Jaha...då var du klar med klänning till konfirmationen.För vissa duger inte Cassels skämt De ser ut att vara grann men det var svårt att se modellen på fotot. Själv snurrade jag rung i stan igår och fick till slut tag i en "trasa". Då är det bara en dag kvar till jag vet att du är på hemväg. Fortsätter vädret som det gör jusdt nu är det bäst att du köper mössa o vantar istället för klänningar. Det är frost på nätterna o tempen orkar upp till 2-3 gr över dagen.



Du får ha det så bra och vi ses snsrt

Kramar mamma

2011-05-04 @ 07:24:51
Postat av: Tina M

Tjena Bruden!!!

Snygg kläning du köpt! Inte många dagar kvar nu, passa på att njut av Kina de sista timmarna, it´s only once in a lift time:)

Ska bli kul att ses när du kommer hem.

Take care

Tina

2011-05-04 @ 13:54:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0