Första dagen i Beijing

Vill bara varna att detta blev visst ett långt inlägg, då jag hade mycket att berätta. Linda tycker jag skriver grymt mycket på min blogg och hon tycker jag ska göra en bok av alla mina inlägg sen när jag kommer hem, men jag vet inte om jag kommer att göra detta.
Nåväl, jag hoppas att ni som biter i äpplet och läser får en trevlig läsning.

Jisses, sicken dag det var igår, medan ni där hemma firar Valborg så var jag och mina vänner på väg till Beijing, eller tja i vårt fall försökte ta oss dit.
Det hela började med att vi fått veta att det tar ca 40 minuter från campus till flygplatsen med taxi och att vi skulle räkna med trafik och försening. Sagt och gjort, vi var ändå tvungna att checka ut från hotellet vid 12, så vi gick till bakgatan och haffade en taxi. Det visade sig att det tog ca 20 min till flygplatsen och det var ingen trafik. Så vi var på flygplatsen 12:40, planet skulle lyfta 16:05, kul.

Vi satte oss ner och väntade på att vi skulle få checka in och när vi sen får det, får vi veta att planet är försenat och vi ska lyssna efter information i högtalarna. Vi bestämmer oss för att gå och käka, dyrt var det, men mat är ett måste då vi inte visste om vi ens skulle få någon flygmat på flyget. Då när vi sitter där hör vi att planet är försenat på grund av vädret och trafikstockning i luften.
Ny avgångstid skulle vara 17:50. Vi blev inte så peppade av detta besked, kan jag lova. Vi hade ju hoppats på att vara i Beijing runt 18:30, men de planerna blev ju lätt krossade.

card games

Vi gick igenom säkerhetskontrollen och som vanligt vägde de inte ens handbagaget och tydligen var det 5kg som gällde och jag hade lätt över 7kg, haha.
Sen spelade vi kort för att fördriva tiden, och det var jättevarmt och vi blev bjudna på vatten som ett plåster på såren att planet var försenat.

När planet anländer så skulle det lasta av folk först och städa innan vi kunde gå ombord. När vi väl får gå ombord och sitter på våra platser är det jättevarmt i planet och vi får veta att vi måste vänta 5 minuter på ett annat plan. Det var inte så mycket med det, vi backade ut från gaten vid 17:50 och sen lovar jag att de backade planet hela landningsbanan, det tog lätt över 15 min, sen var vi ändå tvungna att stå och vänta på att få lyfta.

airplane view

Väl på startbanan så trodde jag faktiskt inte att vi skulle lyfta, det gick extremt sakta, särskilt i jämförelse med Aeroflot. Vi flög nu med China Eastern Airlines, med något som kändes som ett skruttigt litet plan då hela vingen ”fladdrade”.
Vi kom upp i luften tillslut efter typ hela startbanan, men starten var inge vidare alltså. Det var turbulens redan från start och planet svajade oroväckande från sida till sida.

Vi hade konstant turbulens under hela resan och jag och Hannah såg världens häftigaste åskväder, vi flög ovanför det och såg molnen extra tydligt och blixtarna eftersom det var strax efter solnedgången. Synd att vi inte kunde fotografera det, men men.
Dessutom, som om inte turbulensen är nog så har vi en kines unge i sätet framför som inte är fastbältad och slänger papper på oss. Vi sa ifrån till mamman på engelska, fast hon förstod nog inget ändå eftersom hon verkade inte bry sig.

Bakom oss hade vi två kineser som knäade våra ryggstöd, för att de var tvungna att halvligga/sitta i sätet och självklart ha sina knän begravda i sätet framför.
Jag var väldigt tacksam när vi väl landade och kom av planet. Vi fick förresten mat på flyget, det fanns ris med biff och spaghetti med kyckling. Jag åt kyckling och drack äppeljuice som smakade helt okej.

Det enda som China Eastern Airlines får bättre i betyg än Aeroflot är engelskan som personalen kan prata.
Vi hade även tur sen på flygplatsen i Beijing, då vårt bagage kom upp på karusellen först, så vi kunde gå och haffa oss en taxi.

Michelle och Hannah åkte iväg före oss och jag och Linda fick hjälp av en vakt att få tag på en taxi, eftersom ingen verkade förstå vår lapp.
Resan till hotellet gick smidigt, nästan motorväg hela vägen. Hotellet ligger på en bakgata och slutnotan hamnade på 74 spänn, eller tja det var vad jag trodde. När jag betalade 74 till taxichaffisen, höll han handen så dumt att de 4 mynten gled av och ramlade ner mellan sätena i fram, jag bad om ursäkt och sen började han säga nått på kinesiska som jag inte fattade och vifta med pengarna. Sen fick jag några papper och kvittot i näven, fattade ännu mindre.

Tur att Hannah och Michelle hade åkt före oss för tydligen skulle jag betala 2 spänn för bensinen och 10 spänn för vägtullen som vi åkte igenom. Jag gav honom en 100 lapp istället för jag hade inget annat att betala med och jag får inte ens tillbaka mina pengar jag först hade betalat, jag blev lite misstänksam och fundersam och hoppades att han bara skulle hämta växel.
Vilket han också gjorde, jag fick tillbaka mina pengar, fast den jäveln lurade mig på mina 4 spänn som jag tappade i sätet på grund att han inte kunde ta emot dem på rätt sätt, muttrar.

Som om inte flygförsening och lite taxi problem är nog, så vill inte Lindas och mitt rumskort fungera, det tog oss över 3 rundor ner till receptionen innan det fungerar.
Vi kom i säng efter 24 och vi hade bestämt oss för att gå upp tidigt och prova hotellfrukosten för 28 spänn, (lite dyrt men lyxigt för oss som käkat frukost för 4 spänn tidigare).

Det visade sig va en helt okej frukost som jag kunde äta mig mätt på, prinskorv, bacon, ägg, rostat bröd, smör, tomater, sallad, ananas och apelsinjuice, det var min frukost idag. Ägget var inte så gott så jag åt aldrig upp det.
Jag och Linda är sköna, även om det fanns ”riktiga” bestick så tog vi ätpinnarna istället, haha.

people

Efter frukost gav vi oss av ut för att utforska Den Förbjudna Staden och Himmelska Fridens torg. Det visade sig va säkert närmare en miljon andra kineser som hade tänkt samma sak, då det är 1:a maj och det är en högtid här i Kina. Snacka om att det var folk och jisses vad vi fick trängas.

me & kines

Det kom även fram en kines till mig och frågade ”Are you Swedish?”, jag blev lite ställd och sa typ ”what?” så han fick ställa om frågan och då sa jag ja och då säger han ”hur mår du?”. Tydligen hade han studerar i Uppsala i en månad och han pratade på, det kom tillslut fram att han ville att vi skulle komma till hans stånd där de gjorde kalligrafi osv, men vi skulle till den Förbjudna Staden så vi hade inte riktigt tid. Hade det varit mindre folk så hade vi kanske följt med och tittat i alla fall, då vi alla är intresserade av kalligrafi.

forbidden city

Vi fick se Den Förbjudna staden och vi fick en guidad tur, och tydligen var vi guidens ”första” turister. Hans engelska var lite svår att höra vad han sa emellan åt och jag fick verkligen vara tålmodig och låta honom få tid och ibland låtsas att jag förstod fast jag inte gjorde det.

forbidden city

Trots hans dåliga engelska fick jag reda på en del intressant saker om Den Förbjudna Staden, t ex att kejsaren hade 4 rum (4 byggnader med ett jätterum i varje), varav i det första rummet hölls möten och bröllop, i det andra var ett vilo/rast rum, det tredje var för studenter och där var även kejsarens tron och i den fjärde så bodde kejsaren.

Guiden var också lite avundsjuk på kejsaren och ville va i dennes skor, då han hade 20 tjejer att tillgå.
Jag vet inte vad jag hade tyckte om det, fast hade det varit 20 snygga killar... ja kanske, men då får de vara jävligt snygga, haha.

me

Nu vet jag också hur kändisar känner sig när det har paparazzis efter sig. Jag fick nämligen en kines med ett enbenstativ och något teleobjektiv på sin flashiga Canon kamera, efter mig.
Vet inte om det var för att jag köpte mig en hatt idag för en tjuga och hade på solbrillor, men han följde verkligen efter oss eller rättare sagt mig. Hannah sa att det var bara mig han tog kort på typ eller nått åt det hållet. Det var ju inte så att han tog en bild och nöjde sig med den, utan här togs det massor! Han hade serietagning på kameran också.

Det har varit varmt idag och solen har gassat på oss och det har resulterat i ett par röda axlar. Jag är väldigt tacksam att jag tagit med mig min ”After Sun”, den är verkligen guld värd.
Imorrn ska vi till muren och då blir det massor med solkräm som gäller och massa vatten.

Dagarna kommer verkligen gå fort här nu och snart är vi på väg hem, det är redan 1:a maj och den 4:e maj är den sista hel dagen vi kommer att spendera i Kina och kunna göra det vi vill. Det blir förvisso en halvdag den 5:e, men på eftermiddagen ska det packas och sen ska vi åka till flygplatsen och vänta.
Så nog kommer tiden att flyga förbi, jag menar dagen idag har nästan redan sprungit förbi och imorgon kommer den också springa förbi eftersom vi ska till muren och andra ställen också.

Sen är det bara tisdagen och onsdagen kvar innan det är torsdag igen, vilket innebär hemresa, eller tja förberedelser inför den i alla fall.

Nu ikväll har jag varit nere i receptionen och frågat om huruvida det går att åka taxi till flygplatsen mitt i natten, den dagen då vi ska hem. Det ska tydligen inte vara några problem, bara vi bokar. Så vi ska gå ner till receptionen och se till å boka två taxibilar så behöver vi inte tänka mer på det förrän det är dags.

Jag har bestämt mig att jag ska försöka köpa en typisk kinesisk klänning, såg nämligen en ursnygg sådan idag. Den var svart med nått rött mönster på. Nu vill jag bara prova så att det är min storlek, sen ska det prutas tills jag kräks.

alcofood

Detta var en kul skylt, som vi såg idag. Jag var bara tvungen att fotografera den så att ni där hemma kan se vad de säljer här, haha!

Nu blir det strax sängen här, jag hoppas att min mage bättrar på sig har varit lite trög idag och uppblåst. Kan inte va trevligt att gå på muren och va uppblåst i magen i alla fall. Nä, det hoppas jag blir bättre snart. Det återstår att se.

--Svar till kommentarer:---
Pappa: Jag vet inte alls hur de räknar, men övervikt är inget jag siktar på. Jag kommer slänga en massa förbrukningsvaror på torsdag innan vi åker hem. Det där med att dela på lasten vet vi redan om, men saken är ju att det ska ju finnas utrymme i någons annans väska också. Jag ska ha lite i mitt handbagage också eftersom jag kommer har lite plats över för det.
Bagaget hem är just nu mitt minsta bekymmer, det blir först på torsdag vi får lösa de bekymren om det blir några vill säga.
Solen skiner och bränner här nere också, mina axlar har blivit röda och varma idag, så imorrn blir det solkräm som gäller.
Ha’re.

Kommentarer
Postat av: Pappa

Verkar som de varit "full fart" på kineserna då

Ja ja det é ju naturligtvis lämpligt att de har plats annars får ni väl byta grejor med varandra

mur mot klocka osv.

nåja det är ju edra bekymmer ja kan tänka mig att det inte är de mest modernaste planen China airlines har även om man hämför med aeroflot

Här hemma har jag haft L o R på besök (hemma hos M)

så nu har jag fått födelsedagskramen iaf.

L hade tydligen läst på facebook hur eländig resa varit o som den tidsoptimist hon e inte hade koll på att ni är 6 tim före hahaha mycket kuligt alltså

hoppas resten av tiden blir bra

Ha de gött

Kram

2011-05-01 @ 21:20:07
Postat av: Mamma

Hej Fröken!

Ja det var mycket att läsa och vad jag förstår av det så har det oxså varit mycket att uppleva för er. Denna veckan kommer att rulla på i ett "vansinnigt tempo" både på gott o ont. Det bästa är att snart få träffa dig.



Vi håller på att förbereda Néas Konfirmation med allt va det innebär. Mormor kommer hit i veckan och Tomas håller på att färdigställa rummet men då vi inte blir klara kommer vi att var på Kullingsvik efteråt.



Ha det så jättebra och tänk på mig på de platser du besöker så får jag vara där lite grann för jag kanske aldrig kommer att komma dit.



Kramar Mamma



2011-05-02 @ 13:23:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0