The Great Wall

horsie

Idag var klockan ställde på 6.00, vi klev upp och åt hotellfrukost idag igen vid 7.00, för att sedan 7.30 bli upphämtade av bussen som skulle leda oss till muren. Första stoppet blev The Sacred Way på vilken de döda kejsarna transporterades till sina gravar, så vi har sett Ming gravarna på håll idag.

Sedan åkte vi vidare för att se en jadefabrik (där vi även åt lunchen som ingick) och något slags ”sjukhus”. Där de hade ört medicin och vi blev typ spådda. De kände pulsen på vår handled och tittade på min tunga. Jag hade tydligen lätt för att bli yr, sover dåligt, blir varm lätt, det sist nämnda tyckte jag inte att det stämde in på mig då jag fryser typ nästan jämnt. De ville skriva ut nått recept till mig men det skulle kosta skjortan och jag hade inte så mycket pengar med mig så.

wall

Resan till muren var en spännande resa då vägen slingrade sig fram mellan bergen. När vi äntligen nått muren får vi veta att vi har endast 2 timmar på oss att strosa omkring innan vi måste vara tillbaka i bussen för att slippa det mesta av rusningstrafiken.

rock n roll

Vi tar en linbana upp till muren och jag bestämmer mig att jag vill försöka hinna till den högsta punkten innan vi måste åka.
Guiden hade sagt att det tar ca 1 timme att gå dit, så jag dissade mina kompisar som ville ta det lugnt.

me and riley

Kan lugnt säga att det var ett rejält träningspass! Det var varmt också och jag kände hur mina ben värkte, det var ju trappor som gällde, och inte vilka trappor som helst utan branta sådana! Det var tufft och på väg upp stötte jag på Riley, en amerikan från San Diego som också åkte med samma buss som oss.
Vi småpratade lite, det visade sig att hans kompisar var som mina att de ville ta det lugnt och fota istället. Så vi slog följe och försökte nå toppen.

me on the wall

Vi kom nästan hela vägen upp och den sista biten var mest gamla ruiner, det hade börjat växa träd på muren och stenen hade fallit bort. Men det var helt klart mödan att ta sig dig och sedan gå tillbaka.
En upplevelse jag inte kommer att glömma, delvis på grund av själva muren och dess utsikt, men även på grund att jag fått skoskav av sandalerna vid stortån, samt att lingon veckan startade idag som pricken över i:et.

wall

Tyvärr blev det lite stressigt på slutet, då vi skulle vara tillbaka vid bussen 14.50, jag hann nästan. Hade det inte varit kö till linbanan ner så hade vi varit i tid. Jag fick springa sista biten och kom till bussen ca 14.53, fast vi åkte inte förrän vid 15.10 ändå, det var andra som var sena.

På hemresan satt jag och tjötade med amerikanerna, vi bytte e-post adresser också för jag skulle skicka några bilder som jag tog på dem med min systemkamera och jag lovade att jag skulle göra detta.
Helt klart en minnesvärd dag om jag får säga det själv. Förresten så har jag varit lite busig, jag tog en sten med mig från muren, en liten hehe.

Imorrn ska vi till The Temple of Heaven och marknaden som ligger precis bredvid, så kanske hittar jag min röd/svarta klänning.

--Svar till kommentarer:---
Pappa: Om det är, de är verkligen i rörelse här. Kan va svårt att tänka sig när det är så många människor här.
Jasså hade Liza äntligen fått tummen ur handen och kommit på besök, hehe, jag får se när jag tittar förbi, blir väl då det var dags att fira gamlingarna kan jag tänka mig.
Jag hoppas också att resten av tiden ska bli bra och rolig, det kommer gå grymt fort, det är bara TVÅ dagar kvar sedan är det dags.
Hälsa till di gamla.

Mamma: Hejsan svejsan, va kul att få läsa en kommentar från dig. Har funderat lite hur fullt upp ni haft det. Vår vecka här kommer rulla på den också, det är bara två dagar kvar av vår resa nu och jag börjar känna mig lite stressad för jag vill göra en massa saker som jag inte kommer hinna med allt.
Men jag kommer känna en enorm lättnad att äntligen få komma tillbaka till Sverige. Jag ska försöka tänka lite på dig, får vi se om det hjälper, hehe. Vi ses snart igen, kram på er alla.

Kommentarer
Postat av: Pappa

De verkar rätt så imponerande

Gött att få en rejäl genomkörare så du orkar med resan hem

Verkar som du hittat en ordentlig häst den verkar vara den lugna trygga sorten.

Ja du é hjärtligt välkommen

Tack förresten för vykortet det kom idag undrar vad de använder för flyg tror nästan det tagit lika lång tid som båt hem

Ja nu fick hon o R träffa Emil o hans tjej hemma hos M och han tyckte de va görkul (De hade gjort hemlagad pizza) alla tyckte att de kunde de få göra fler gånger

Jag skall försöka bli lika trött som du kommer att vara på lördag nu under arbetsveckan upp 05 i säng 2130 jobbar på raffet 7-18 resten av veckan kul va

Hoppas du hittar den där klänningen

Så får ni väl se om ni kan springa på den kalligrafi-snubben också

Ha det gött

Kram från oss alla här i Vreta (o Ringvägen)

2011-05-02 @ 21:13:47
Postat av: Rosemarie

Hej Marika

Om du visste vad avundsjuk jag är på dig. Bilderna är ju underbara. Kinesiska muren är i stort sett det enda som lockar mig i Asien, skulle gärna vilja vandra på den. Visst är det en speciell känsla att gå på en väg/stig/mur som är så gammal?

Jag hoppas att du får tag på klänningen, det ska bli kul att beundra dig i den.

Fortsätt att ha kul de sista dagarna också, hinner du inte se allt du vill får du väl åka hem och spara ett tag och sedan ta Dennis med dig och titta på resten.



Ha det så bra, vi ses i nästa vecka.

2011-05-02 @ 22:28:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0