Ett nytt år börjar

Ja, idag börjar ett nytt år för mig, eftersom det är ett helt år tills jag fyller år igen.
Tjejerna kidnappade mig igår och det blev en taxitur till Lao Waitan, för att sedan sluta upp på Shamrock, den Irländska puben vi besökt tidigare och käkade pizza på.

Jag blev bjuden på en rätt, efterrätt och en drink. Jag hade lite beslutsångest vad jag skulle ta. Det som tilltalade mig mest var Rib Eye Steak, men då den också var det "dyraste" på menyn (hela 108 spänn), så kunde jag nästan inte med att ta den förrän Michelle sa att jag fick ta vad jag ville. "Vi är ju 3 som delar", okej då tänkte jag ock valde steken med pommes.

MAT!!

Ni anar inte hur god den var. Jag hade en matgasm när jag åt den, inga ben och mört blodigt nötkött, ååååh!
Hannah njöt också av sin rätt, hon åt pasta med någon tomatsås och jag kan förstå varför hon njöt. Det är definitivt inte lätt att vara vegetarian här i Kina, finns ett väldigt begränsat utbud vilket oftast består av samma rätt i olika utförandet, typ.

mat!!

Visst, det var lite fett kvar, men det är helheten som räknad. Ingen kinesisk maträtt kan slå den här rätten. Jag älskar den!
När vi som bäst sitter och äter så dyker två kända ansikten upp på puben, Christofer och Pan Yu, självklart kommer de fram till oss och frågar hur vi har det och så vidare. Jag nämner på svenska till Christofer att det är min födelsedag och att Hannah, Linda och Michelle tagit mig hit, och då vänder han sig om till Pan Yu och säger "It's her Birthday" varpå Pan Yu skiner upp och säger "Happy Birthday" till mig.
De går sedan iväg och sätter sig vid ett eget bord och vi avnjuter de resterande maten.

När vi käkat upp vår mat, Linda och Michelle hade tagit pizzor, så var det dags för efterrätt och en drink. En Pina Colada, fast den var inte alls god, smakade mest kokos och sprit. Enligt Michelle ska det va ananasjuice i den också, men smaken av ananas kände vi inte av, och mer än halva glaset var fyllt med is.

Jag bestämde mig för att prova en annan drink, rom och cola, och jag försökte va extra tydlig att jag ville ha lite rom (bacardi) men mycket cola. Tror inte riktigt budskapet gick fram, smakade mest rom, men den var betydligt godare än den första drinken.
Den kostade trots allt bara 35 spänn, så värst dyrt var det inte. I Sverige hade det lätt var närmare 100!

Nå väl, när efterrätten kommer får jag min först, en brownie, och servitrisen säger "Happy Birthday" till mig och jag misstänkte att Pan Yu troligen tipsat henne att jag fyllde år, men det var en kul upplevelse.
Dock tyckte jag inte om min efterrätt, Hannahs var godare, en äppelpaj som smakade som mjuk pepparkaka då en stark smak av kanel dominerade.

Nöjda och glada beger vi oss av ut mot vägen för att ta oss tillbaka till campus med taxi. Vi fick åka en "nyare" taxi, vilket var skönt, taxichaffisen bad om ursäkt för att han var tvungen att stanna för att byta rulle till kvittot. Inte oss emot, vi kom ju hem och det var det som var huvudsaken.
Jag slocknade som en sten när jag väl la mig, var ju trots allt lite påverkad av alkoholen, men det krävs mer än två drinkar för att jag ska bli full. Hade varit lite intressant att veta just hur mycket sprit de hade i dem.

Idag har vi fortsatt jobba på vårt projekt och nu i eftermiddag hade vi tänkt åka in till Tian Yi Square, som är centrumet för Ningbo. Där väntar lite shopping och jag har några saker som jag tänker försöka få tag i. Får se om jag hittar något. Kläder är prioritet ett i alla fall, sen blir allt annat en bonus.

--Svar till kommentarer:---
Tina: Tack så mycket. Jodå jag hade nog allt en härlig födelsedag, som du nog kan förstå av inlägget ovan.
Jag kan tänka mig att det känns som det var igår jag lämnade Sverige, det är nästan lite så det känns här med, fast av någon anledning känns hemresan så grymt långt bort, men den kommer närmare för varje dag.
Gissa om jag tänkte på dig när jag fick reda på hennes namn :D
Jobba inte ihjäl dig bara, då blir jag ledsen! Vill ju träffa dig igen när jag kommer hem ju :D

Karin: Tackar. Ja, alla bilder som jag tar kan jag inte visa här och jag har blivit beodrad att jag "måste" visa ett bildspel när jag kommer hem. Är väl bäst att jag gör det så alla blir nöjda, hehe.
Ska väl försöka hitta vägen till Alingsås någon dag sen när jag väl kommit hem, får hoppas att vi kan hitta en tid som passar alla.
Min födelsedag var helt okej, helt klart ett minne för livet, inte varje dag jag firar den i Kina inte.
Hälsa Mattias och de andra.

Liza: Hahahaaa, du är bara nääääääääästan lite avis va? Hahahaha, tack förresten, jag hade en toppen dag med blå himmel och solsken, som du kanske såg på bilderna ;D
Kineserna tittar konstigt på oss när vi går i shorts och linne, för det är fortfarande "kallt" enligt dem, men inte för oss. Jag vågar knappt tänka på hur varmt det är på sommaren här om det är Svensk sommar på våren här.
Nå väl, jag längtar hem till Sverige och för varje dag som går kommer hemresan närmare :D
Vi ses väl snarare än vi tror, ha't bra å hälsa Roger!

Kommentarer
Postat av: Jonna

Det låter som du haft en toppen födelsedag =)Det är kul att läsa vad du hittar på i Kina. Men nu är det inte så långt kvar innan vi kan ses igen=)

kram

2011-04-21 @ 08:39:59
Postat av: Dan Lindberg

Ville gratulera i efterskott! Då det har varit mycket för tillfället. Gjutit färdigt plattan på huset och på tis börjar själva byggandet. Vet du om att hund är en delikatess i Kina? kanske kan vara värt att pröva

en lite gullig hundvalp till middag? Då kanske ändå en blaskig tomatsoppa är att föredra. Vi är alla olika

med olika matvanor och det får vi nog acceptera.

Önskar dig en Glad Påsk och ha det så bra. Fast de firar väl inte påsk i Kina tror jag?

Mvh Morfar

2011-04-21 @ 22:01:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0