Sightseeing - Dag 2 i Shanghai, Kina.

Idag hade vi bestämt att vi skulle gå till The Bund, samt Yuyuan Garden. Vi bestämde oss för att gå, då vi sa att det inte var så långt. Med facit i handen så var det ca 1-2km vi fick gå för att komma till The Bund. Där hade vi även en fin utsikt över Lujiazui med det kända Oriental Pearl Tower.

Det var många turister där, fast vi var några utav de få västerlänningar där och självklart var det kineser som tog kort på oss. Jag bjöd lite på mig själv, och kineserna skrattade. Tur att jag kan göra någon glad ändå.

turist1

Vem sa att jag måste ta den typiska turist bilden, hah! Här ska det lekas! Jag lovar och svär att bilden ovan inte är photoshoppad! Jag är verkligen i Shanghai på riktigt!
När vi tröttnat på sightseeing, begav vi oss mot Yuyuan Garden. Det tog lite tid att hitta rätt. Vi gick genom en enorm marknad bland alla dessa gamla hus, var jättehäftigt. Dock var vi inte så intresserade av försäljarna, som försökte ragga oss till deras stånd. Du tröttnar på dem rätt fort, men å andra sidan var det bara att ignorera och gå vidare.

försäljare

Michelle och Hannah köpte nått kimono aktigt, själv ville jag också egentligen ha en, men hade inga pengar med mig. Hade köpt vykort och frimärken för mina.
Portot här nere är grymt billigt endast 3 spänn mot Sveriges 6 spänn. Försök slå det. Dock behövdes 2 frimärken, så portot blir 6 spänn i alla fall. Nu hoppas jag bara att de kommer fram innan jag kommer hem, haha. Fast det förstås, det är ju en fördel om jag skriver dem först och sedan letar upp en postlåda att posta dem i.

Väl på Yuyuan Garden kostade inträdet 40 spänn, biljetten var jättefin.

Yuyuan Garden

Trädgården var jättestor, vi trodde den var liten, men allt var gömt som i en labyrint, men det var en upplevelse. Det var en typiskt traditionell kinesisk trädgård, som det var förr i tiden blandat med gamla kinesiska hus och pampiga växter och träd.
Det är kul att de bevarat det, ett äkta kulturarv från öst.

När vi tröttnat på trädgården begav vi oss tillbaka till hotellet, men först blev det mat i magen. Pinsamt nog blev det McDonalds. Hamburgaren var faktiskt godare än vad den brukar vara i Sverige, dock smakade stripsen skumt, men det gick att äta och jag blev mätt. Det viktigaste målet uppnått.

Nu är vi tillbaka på hotellet. Det var skönt, för det hade börjat bli kallt ute. Vinden var inte alls att leka med. Var väldigt skönt att komma tillbaka in i det någorlunda varma, men i huvudsak vindstilla rum. Det drar i och för sig från balkongdörren, men det är hanterbart.
Så just nu ligger jag och lyssnar på trafiken från gatan nedanför och alla tutningar. Tydligen gäller den som tutar mest åker först, eller nått i den stilen. Kanske var härifrån som uttrycket det är bara å tuta och kör kom ifrån, eller?

Här är bilden som jag lovade på toaletten. Notera att mina knän är "i" dörren!

toalett1 i hotell1

Jag brukar sitta med knäna mer åt duschen för att få plats och kunna göra mina behov. Det är lite jobbigt att det bara är frostat glas som fungerar både till väggar och dörr. Den andre som är i rummet får titta bort och försöka att inte lyssna. Fast det är förstås lite svårt när vi är två i rummet, speciellt när rummet inte är så stort.

Linda duschade innan vi begav oss ut på vår stadsvandring. Tydligen var det svårt att hitta rätt temperatur. Kanske tar tid att pumpa upp vattnet till 14:e våningen som vi bor på, jag vet inte.

Nåväl, det som återstår av den här dagen är sängen och sömnen. Får se om jag får sova bättre i natt. Natten som var sov jag inte något vidare. Men några timmar blev det även om det inte blev vad min kropp egentligen behöver, några timmar är allt bättre än inga.

rum1 från hotell1

Här är vår undebart hårda säng, det är nästan som att sova på ett golv, fast mjukare. Kuddarna är gjorda av nått ris aktigt och de är jättehöga, inte alls bekvämt men det får gå. Har inte så mycket att välja på. Nu är det bara 3 nätter kvar på det här hotellet i alla fall.

utsikt från hotell 1 på natten

Det här är utsikten från vårt hotellrum, just nu. Klockan är nu 22:00. Tack och lov har tutandet upphört till vis del nu, det är värre på dagen, då hör man det nästan konstant, nu kommer det i vågor, lite då och lite då.

Nu funderar jag på att gå å lägga mig, eller om jag ska ta å kila över till de andra och fota lite från deras balkong och sen gå å lägga mig, vi får se.

Till sist, till er som inte kommenterat än, gör det! Jag tycker det är jätteroligt att veta vilka som följer mig, samt svara på kommentarer.
Kommer att svara på kommentarerna i mitt nya blogg inlägg så ni som kommenterat kan enkelt se att jag svarat.

---Svar till kommentarer:---

Rosemari: Kul att läsa att du väntar med spänning på fortsättningen, här ovanför följde en del av den. Mer kommer förhoppningsvis varje dag, om jag får möjlighet att uppdatera vill säga. Internethastigheten här är inte den bästa som sagt, endast 0.05mb/s .. yaaay~

Marie/Tricky: Ja och det har bara börjat :D

Kommentarer
Postat av: Mamma

Hej Gumman! Jag blir alldeles "pirrig" -glad eller nå´t, att läsa det du skriver. Jag förstår inte att du är så långt borta eftersom jag så lätt kommer i kontakt med dig. FYI har jag fått en ny Skypekontakt - Dennis.

Imorse gick jag upp kl 6:00 för att kolla om du var uppkopplad men då förstår jag att du var på sigtseeing. Du refererar jättebra och det känns som on jag oxså är där, fast det kanske beror på att jag tror jag känner dig så väl och lever mig in i ditt berättande och de känslor du förmedlar..



Kramar från Mamma o Tomas.



Ps Vi visade din blogg för Christina då hon frågade om vi hade hört något från dig och hon kommer oxså att följa dig från vår dator.

2011-04-02 @ 17:13:45
Postat av: Dennis

stort dass!!!!!!!!!!!!!!!!!

2011-04-02 @ 21:39:55
Postat av: Dan Lindbeerg

Hej lilla vän!

Var på The Bund 1969 då var det en sjömansklubb, där vi kunde köpa kina grejor och även käka mat. The Bund är från början gammal engelsk kolonialbyggnad.(tror jag) Va häftigt! vi har varit på samma ställe i Kina

Kram! och var rädd om dig. Tro inte på allt du hör och ser. Många ggr så blir vi västerlänningar blåsta

Morfar å Mari

2011-04-03 @ 14:37:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0