Söndag = Vilodag

Ja, idag är det då söndag, känns inte som det. Än har jag inte lyckats anpassa mig till tidsomställningen, men det kommer nog så småningom. I värsta fall får jag väl se om det finns sömntabletter att få tag på. I natt sov jag nog inte alls, men jag har åtminstone vilat. Vi får se hur det blir den här natten. Jag hoppas på några timmars sömn åtminstone, annars är det illa. Det blir som att åka karusell, fast du står still. Inget jag vill uppleva mer, så låt mig få lite sömn i natt. När det ringde på dörren gick vi upp, fast det var ingen där. Det har ringt på dörren varje morgon runt 9 nu och ingen som står utanför, mysko. Vi gick i alla fall upp och konstaterade att det hade regnat i natt, plus att det fortfarande skvätte lite från himlen. Egentligen skulle vi åkt till ett tempel idag, men vi ändrade snabb planer. Dock blev det en promenad på ca 2 km till Luwan, där vi besökte en 5 vånings foto galleria.

foto affär



Jag, Hannah och Michelle lyckades köpa till oss var sitt polarisations filter för ca 166 spänn styck. Billigt med tanke på att de kan kosta runt 600 spänn hemma i Sverige. Sen på hem vägen gick vi in på en kinesisk resturang Manabe.

maten

 

Detta är då min mat, som jag åt idag, nått strimmlat fläsk i nån stark sås. Det var gott i alla fall. Sen var jag på toan, det var ett runt hål i golvet. Det var en upplevelse.
Jag är tydligen för lång också. Jag ser över toalettbåsen när jag står inne på toaletten, haha.
Sen när vi beger oss tillbaka för att gå de ca 2 km tillbaka till hotellet, då hör vi brandbilarna, de enda som hörs när de kommer. Var lite hätigt att se dem. Jisses vilka sirener alltså! Ni skulle bara ha vart här!

brandbil

 

På hem vägen beslutar vi oss även för att gå in på snabbköpet, för att se om det är något vi behöver, det slutade med att jag köpe mini mentos i en påse för 6 spänn. Var ju bara tvungen att testa liksom.
På bilden nedan ser ni byggnaden som snabbköpet ligger i, samt mina kompisar Hannah, Linda och Michelle.

walmart typ

 

Väl tillbaka på hotellet vilar vi lite efter vår minst 4 km långa promenad, det har även slutat att skvätta och uppehållet är här, solen spricker till och med igenom molnen.
Vi fikar lite innan vi beger av mot Pudong och Jinmao Tower. Riktigt häftigt, vi var på 87:e våningen! Sedan hade vi även god utsikt över Shanghai. Tyvärr var det svårt att få bra foton eftersom det gärna ville bli blänk från fönstren.
Men vi hade det kul ändå.

Hur som, hissen var en expresshiss och det var sjukt fort den gick och knökat med folk var det, och varmt! Jag med min hissfobi överlevde i alla fall, tack och lov. Väl nere på 1:a våningen skulle jag gå på toan. Jisses säger jag bara.
Visst det var en toa man kunde sitta på, typ en vanlig västerländsk toa, men ändå lite udda. Det första båset jag tittade in i hade något typ missat grovt och kissat på ringen. Tråkigt nog såg det ungefär likadant ut i alla, så jag valde den som såg minst farlig ut och gick in.
Jag började med att torka med toapapper, sen blev det en provosorisk ring av toapapper som jag satt på. Måste man så måste man! Så är det bara.
Det gick bra, och den upplevelsen blir en av många jag kommer ha med mig här ifrån.

pearl natt

Så här ser Oriental Pearl Tower ut på lite närmre håll. Det är ett sånt där ställe som måste upplevas på natten. Det är inte alls lika kul på dagen!
Påtal om det, när vi var uppe i Jinmao Tower så kunde man se hur det blixtrade borta från The Bund vi skrattade till varandra och frågade oss om de blixtarna verkligen gjorde någon nytta över den breda floden.

Här nedanför följer lite roliga bilder. Kineser och deras underbara engelska översättning. Titta och njut/skratta:

kul text

walk downstairs backwards

--Svar till kommentarer:---
Mamma: Det känns lite konstigt, har inte riktigt vant mig vid tanken på att jag faktiskt är på andra sidan jordklotet, men tiden kommer nog flyga förbi och snart är jag på väg hem igen.
Nu är jag jättetrött och vi ska upp tidigt imorrn och dra till Yuan marknaden, vi ska klä ner oss för att kunna pruta. Får se om det fungerar. Hälsa alla.

Dennis: Hahaha... din kommentar var nog den bästa, vi hade oss ett gott skratt här i alla fall. Visst, dasset är GRYMT stort, jag vet ;D

Morfar: Det har nog förändrats lite här sen du var här kan jag tänka mig. De bygger högt och lågt.
Ja det är ju klart, kineserna älskar att luta västerlänningar på pengar ju. Imorrn ska vi till en marknad och försöka shoppa lite, får se hur det går. Nå väl det slutar nog bra hoppas jag.
Hoppas ni har det bra där hemma i Sverige. Nu ska ja gå och lägga mig.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0