Suzhou & Ningbo

Dagen inleddes tidigt idag, med uppstigning klockan 5.45. Ska påpekas att det blev en sömnlös natt då jag vaknade igår med ont i halsen och det blev värre tills idag. Inte kul, troligen någon form av förkylning. Jag hoppas den blir bättre tills imorrn, just nu känns det bättre i alla fall.

Bussen avgick från hotellet ca 7.20, för att sedan åka norrut till Suzhou, en trevlig liten stad som verkligen var en kontrast till Shanghai. Det fanns var mycket gamla byggnader och en vattendrag genom staden.
Förstår varför det kallas "Kinas Venedig", mycker charmig stad. Vi såg många fotografer som tog kort på par, verkligen gulligt. De var så fina.

Dock gillade jag inte matten vi provade. Vårrullar och vegetariskt ris. Vårrullarna bestod av något spenataktigt inuti, inte min grej och det vegetariska riset var inte alls vegetariskt, det var fläsk i det och massa spenat. Smakade gräsligt, försökte i alla fall äta så mycket som möjligt.


Linda passar kameror


Här ser ni en rik brud, eller nja.. det är ju bara Linda. Hon är kamera vakt medan de andra är på toaletten. Det är faktiskt lite jobbigt att ta med den in på dass. Tur att jag har pålitliga kompisar som jag kan lämna mitt pick och pack och det är kvar när jag kommer tillbaka.

bussen


Här ovanför ser ni den "underbara" buss som vi åkt med idag. Luftkonditioneringen var kass. Funkade bara ibland och det blev jättevarmt.
Jag förstår mer och mer varför de som var i Kina förra året, sa att när vi kommer tillbaka till Sverige kommer vi tycka att svenskar kör som mesar. Det är helt galet här. Regler är till för att brytas, verkar det som eller åtminstone något åt det hållet.

volvo i Kina

 

Jag var bara tvungen att plåta en Kinesisk volvo, bara därför. Tycker det är kul att se bilmärken jag känner igen bland alla dessa tusen kines bilarna och framför allt mopederna!

Hur som vi stannade i Suzhou till 14, sen begav vi oss vidare mot Ningbo.

lång bro över havet

 

På vägen till Ningbo åker vi över Hangzhou Bay Bridge, som med sina 35 km är den längsta bron över havet. Fast det var faktiskt inget speciellt att åka på den, eftersom det var motorväg och det sa bara vips så var vi över på andra sidan.

Ningbo skiljer sig mycket från Shanghai också, känns lite lugnare här och inte lika hektiskt. Jag, Linda, Michelle och Hannah bor på campus hotellet, vilket innebär lakan, handukar, städningen osv.
Dock saknar de kylskåp och tvättmaskin, men för min del gör det inget, känns perfekt. Internet uppkopplingen är snabb. Jag kommer åt Facebook via Dennis VPN tunnel. Så jag klagar inte.

Jag behöver varken kylskåp eller tvättmaskin. Ska inte tvätta något ändå. Slänger lite när jag använt färdigt det. Det ska gå att köpa nytt super billigt här. Så någon dag framöver får jag ge mig ut på en shopping runda och se om jag hittar några fynd.

Nu blir det strax sängen, imorrn väntar en rundvandring på campus samt i staden och sedan på kvällen en gemensam middag med hela klassen. Ska bli spännande. Jag ska återkomma med en bild på vårt rum också. Det är redigt dass igen och en stor dusch. Så det här blir nog 3 bra veckor.

Misstänker att tiden kommer flyga förbi, eftersom skolan drar igång imorrn eller mer officiellt på måndag då lektionerna börjar.

--Svar till kommentarer:---

Rosemarie: Ja, jag är väldigt tacksam att bloggen fungerar igen, lite jobbigt när den inte gör det. Läs när du hinner. Texten försvinner förhoppningsvis ingenstans.
Hungrig är det värsta som finns, speciellt med min rutin mage, minsta fel i rutinen och den blir krånglig. Tack och lov har den hållt sig rätt så lugn, men vi får se imorrn. Har käkar massa halstabletter idag på grund av ont i halsen.
Hoppas ni har det bra där hemma och hälsa Helmer.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0