Blockerat!

Jaha, en kompis tipsade mig om att Facebook är blockerat i Kina. Nu tog jag reda på varför.

Både Twitter och Facebook är blockerade i Kina då de sociala tjänsterna tros användas av utländska underrättelsetjänster.

Jag hoppas bara att inte min blogg tillhör de andra blockerade sidorna, det lär vi märka. Finns tydligen ett effektivt sätt att kring gå problemet, VPN tunnel.
Vore trevligt om jag på något sätt kunde skriva om vad som händer så vänner och bekanta kan läsa.

Läste precis detta i en artikel från expressen:
Twitter, Youtube, Hotmail och Flickr är bara några av de sajter som har drabbats av den kinesiska censuren, skriver Dagens Nyheter. 4 juni är det 20 år sedan massakern på Himmelska fridens torg, diskussionen på internet hävdar att det är det som har föranlett massavstängningarna. Det beskrivs som GFW – Great fire wall, kinesiska muren på it-språk.

Verkar som jag ska ta ett snack med min sambo angående VPN tunnel.. om det överhuvudtaget går.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0