Hårfärger..

Jag har haft en uppsjö av olika hårfärger genom tiderna och det är kul att blicka tillbaka och se hur det såg ut och vilken färg som man t ex saknar lite.

Först ut är min egna färg, den så kallade råttfärgen eller på fint språk "svenskt blond", som jag hade när jag tod studenten 2006.

När jag fyllde 20 blev det blonda slingor och en frisyr jag aldrig orkade återskapa igen efter besöket hos frisören. Tur är det att håret växer ut igen även om det tog tid.

2013 gjorde jag något jag alltid kommer ångra lite, blekte mitt hår. Första blekningen blev helt okej, men skulle inte fortsatt, i slutänden fick jag klippa av topparna som inte pallade blekningarna och det var just det som fått mig att ångra att jag gjorde det.

Innan jag klippte av det hade jag färgat topparna röda för det var den hårfärgen jag ville ha, men att gå från svart och rött till blont och rött på kort tid var nog inte det bästa för håret.

Här är det svarta och röda jag hade innan jag blekte håret och ibland saknar jag faktiskt det svarta. Funderar mycket på om jag ska gå tillbaka med svarta slingor eller underhår, men då vet jag att det kommer bli svårt att färga igen om jag skulle vilja byta färg.
Då får man vackert vänta tills det växt ut igen.

Har även haft hela håret svart också i en period innan det röda rök i. Det röda kom i när utväxten hade blivit lång nog.

För tillfället är det rött och här har jag även clip-on extensions. Trivs väldigt bra med det röda, men velar lite vad jag vill göra sen. Har haft funderingar på att spara ut min egna hårfärg igen och nu är jag inne på att färga underhåret antingen i svart eller mörk brunt. Tänker avvakta och se hur som helst, sommaren får passera först.

Den sista bilden är mest för att visa hur långt mitt hår var innan jag var tvungen att klippa av det. Även om håret på just den här bilden har samma längd, så illustrerar det verkligen hur kort det har blivit mot vad det har varit. Den korta sidan är min ungefärliga hårlängd i dagsläget och den långa sidan är den jag försöker komma tillbaka till.

Det är därför som jag är lite avvaktade också till om jag ska färga det, vill att håret ska få vila och bli friskt igen. Det har blivit mycket bättre och blir bättre för varje dag som går, troligen om ett år så är det helt okej längd på det igen. Har redan börjat märka att det börjar bli långt, då det inte gärna vill stanna i min klassiska hårknut i brist på annan bättre vardaglig och enkel frisyr.

*over and out*

Kommentarer:

1 Emma:

Det röda långa va galet snyggt!

Svar: Tack, gillar verkligen färgen, så därför jag har håret rött, men inte lyckats bli kompis med clip-on extensionsen och nu tror jag håret är fel färg så det syns super tydligt om man använder dom. :P
Marika

Kommentera här: