Yrkeschaufför vs Trafiken

Idag höll det på att hända en olycka på E4:an. Det är tur jag var med på noterna annars hade det gått riktigt illa.

Jag kör personbil på E4:an och ligger på omkörning av en lastbil, det ligger en personbil bakom lastbilen som närmar sig den. Jag börjar fundera på om inte den bilen också ska köra om lastbilen snart och om den ser att jag redan är på väg om, då jag började närma mig den bilens döda vinkel och den haft god tid att se mig i sin backspegel innan jag når dennes döda vinkel.

Tur att jag var förberedd för personbilen svänger ut mitt framför mig så jag hänger på tutan och bromsarna. Det som retade mig mest var att jag tutade för att undvika en olycka men personbilen fullföljde sin omkörning, enda gången det är okej att inte reagera om någon tutar är om man är döv och är man döv borde man ha bättre uppsikt bakåt i trafiken. Jag borde ha helljustutat också, ack så lätt att vara efterklok.

Nåväl, ingen skada skedd mer än en smula irriterad, som sen gick över när man inser att det hände inget.
Däremot fick jag mig en liten tankeställare, det märktes att jag som yrkeschaufför hade ett annat sätt att se situationen på om förbereda mig på det oväntade. Tänkte även när jag körde vidare att jag tittar nog mer i backspegeln än vad de flesta gör (om jag får gissa).

För att ta ett exempel, när jag kör lastbil på en motorväg och kommer ikapp ett fordon som håller lägre hastighet än vad jag har och jag vill köra om, så måste jag hålla koll i backspegeln och se när kan jag köra om utan att störa trafiken så mycket. Likadant när jag kör på en väg, då är det bra att hålla koll i backspegeln och se vad som kommer. Ibland kommer blåljus och ibland är det något annat som man kan upptäcka i tid innan det händer något allvarligt.

Det är aldrig fel att ha uppsikt både framåt och bakåt när man vistas i trafiken oavsett vad för slags fordon man framför.

*over and out*


Kommentera här: