Självförtroendet växer

Tänk att jag har tvivlat och intalat mig själv att jag inte kan, men så bestämde jag mig för att ge det ett försök och se vad det skulle ge. Hade körtid kvar, så jag gick in på kontoret och frågade om det fanns någon lastbil med släp, som var tomt. Då jag inte vill riskera att köra sönder något gods.

Det fanns ett ekipage och jag dubbelkollade för säkerhetsskull att flaken var tomma innan jag startade bilen och begav mig upp till Gnejsvägen för att öva rakbackning, för att inte vara i vägen.

Blev lite pannkaka av första backningen då jag inte riktigt kände bilen och släpet gjorde inte riktigt som jag ville, men till slut så kom vi överens. När jag kom på mig själv genom att tänka "inte för stora rattrörelser".

Efter tre försök, så började självförtroendet blomma lite svagt och jag vet inte riktigt vad som flög i mig när jag begav mig vidare till WFI. Kanske var det för att bevisa något för mig själv eller för någon annan?
Jag vet att jag har hört att det finns dom som tycker det är klurigt att backa där, då det vetter åt alla håll å kanter, till och med tagit över 20 och 60 minuter för dom.

När jag kom dit, analyserade jag vad som skulle vara lättast och sen utförde det. Fick lov att först backa för att få ekipaget någorlunda rakt och sen köra fram igen för att sedan bara backa rätt ner i porten.

Jag vet dock inte hur bra det skulle gå när det både regnar och är mörkt ute, men det kändes bra att sätta backningen på så kort tid. Måste även påpeka att speglarna var enormt skitiga, å jag orkade inte rengöra dom, hahaha.
Nåväl, när jag hade backat ner så körde jag ut och vände så jag kunde börja om med ett annat scenario.

Ett scenario att det redan stod en bil i den ena porten, så jag inte kunde ta ut svängen lika mycket som jag hade gjort vid första försöket och var tvungen att ta den andra porten. Sagt och gjort, var ute och analyserade lite och med lite skicklighet och analys så kom jag även ner i den andra porten också.

Man ska inte underskatta att gå ut och kolla om det känns konstigt eller man vill veta exakt hur långt kvar det är till vissa saker osv. För mig som är relativt grön på att backa med släp tycker jag det är extra viktigt så jag lär mig.

Nu får vi se när jag kan öva igen och bygga mer självförtroende, var rätt skönt att backa kravlöst men jag konstaterade att jag satte backningen emot bryggan bättre än rakbackningen.
Kanske är det bra att backa med ett mål och utmaningar?

*over and out*

Kommentera här: