Nu smäller det..

En helt vanlig dag hem från jobbet höll på att sluta i kaos.
Lämnade åkeriet och begav mig hemåt, på väg in mot Gnosjö möter jag en av våra lastbilar med släp och det snöar stora grova flingor, mörkret har infallit och jag kör under tillåten hastighet. Plötsligt får jag syn på två reflexvästar mitt på vägen i samband med att jag har möter lastbilen, så det finns ingenstans för mig att ta vägen. Det enda jag hinner tänka är "få ner farten, få ner farten, nu smäller det".

Bilen bara kanade på snön och trots att dessa löpare hade reflexvästar på sig såg jag inte dom förrän det var försent bland alla stora snöflingor. Tack och lov hände inget, mer än att jag hade hjärtat i halsgropen och i efterhand undrade varför de ville utsätta sitt liv för att springa på vägen, när gång- och cykelbanan bredvid var minst lika välplogad som vägen, om inte ens säkrare utan risk att bli påkörd av stora plåttyngder i rörelse. Hade det varit jag hade jag tagit den "omvägen" för att kunna springa på säker mark.

Inte nog med detta så blev jag idiotomkörd idag av en trailer, som tröttnade på att jag gick från 80km/h till ca 50km/h i en uppförsbacke när jag hade släp, och lagom tills jag hade kommit tillbaka upp i hastighet körde han om mig och slutförde sin omkörning precis innan/på ett backkrön. Minns att jag satt med andan i halsen och hoppades att det inte skulle komma någon från andra hållet och som tur var gjorde det inte det. Hade inte varit kul om det kommit någon. Fick bromsa för att inte det skulle bli helt åt skogen, så jobbigt med folk som måste om till varje pris och väljer att utsätta deras och andras liv för fara.

Nåväl, det gick bra och ingen blev skadad, men man får sig en funderare ändå. Det är inte kul att hamna i dom lägena oavsett.

*over & out*

Kommentera här: